- fre 26 aug 2016, 21:19
#1104280
Hej!
Jag har fått ett litet problem med min 740.
Kort info:
740 GLT modell -90
88-10/93
Motor: B234F
2.3 16v
2316 cc – 155 HP
Det är nämligen så att min kamrem bestämde sig för att ge upp helt plötsligt under färd. Det dunsade till, oljelampan tändes och så rullade det inte så mycket längre. Och jag har läst att den motorn jag har i bilen (B234F) är väldigt känslig för just kamremsbrott. För att citera det jag läst så är mina ”ventiler troligtvis sallad”.
Jag vill såklart inte skiljas från min pärla men min plånbok är, i egenskap av student, inte jättestor. Jag undrar därför om ni har några kloka råd rörande hur jag går vidare med felsökning.
Kommer jag behöva ny kamrem för att kontrollera funktion, eller kan jag se om det är kört redan innan? Kan jag t ex ta av ventilkåpan och undersöka?
Och om det är totalkvadd är det nytt topplock eller ny motor (från donatorbil) som gäller då?
Tack på förhand!
Jag har fått ett litet problem med min 740.
Kort info:
740 GLT modell -90
88-10/93
Motor: B234F
2.3 16v
2316 cc – 155 HP
Det är nämligen så att min kamrem bestämde sig för att ge upp helt plötsligt under färd. Det dunsade till, oljelampan tändes och så rullade det inte så mycket längre. Och jag har läst att den motorn jag har i bilen (B234F) är väldigt känslig för just kamremsbrott. För att citera det jag läst så är mina ”ventiler troligtvis sallad”.
Jag vill såklart inte skiljas från min pärla men min plånbok är, i egenskap av student, inte jättestor. Jag undrar därför om ni har några kloka råd rörande hur jag går vidare med felsökning.
Kommer jag behöva ny kamrem för att kontrollera funktion, eller kan jag se om det är kört redan innan? Kan jag t ex ta av ventilkåpan och undersöka?
Och om det är totalkvadd är det nytt topplock eller ny motor (från donatorbil) som gäller då?
Tack på förhand!