Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Ska åka å göra ett motorbyte och motorn som sitter i ska säljas. Vill inte förstöra den och jag kan inte för tillfället fixa alla slangar som måste bytas.
Så jag undrar hur länge kör man med en b23 motor utan att det är någon fara utan vatten? har ca 700m stadskörning.

Vill inte så gärna behöva dra den..... sen är det väldigt bekvämt om man kan köra in den i verkstaden ist för att putta.
700 m är nog i längsta laget, även om motorerna är tåliga. Skulle kanske vara om du har möjlighet att rulla större delen av sträckan med motorn avstängd.
Är det tomt på vatten så vågar iallafall inte jag mer är provstarta några sekunder. Temperaturen stiger fort i metallen när det inte finns någon vätska som absorberar värmen.

Går det inte att plugga igen slangar och hål med trasor, silvertejp eller vadsomhelst? Bara det finns vatten i spisen så att det når upp i toppen så borde det vara lugnt att köra den sträckan. Börjar det koka så kommer tempen iallafall inte stiga över 100 grader.
Användarvisningsbild
av Frrla
har inte så stor lust att riskera hett vatten på fötterna. båda slangarna va fnas där. sen har jag plockat värmaren, hållaren och en plugg på blocket (svårt att tejpa det). Känns bara "onödigt" att fixa (delar) det när motorn ändå ska bort. kylaren är i bagaget och behöver 2 nya slangar, å startmotorn är väck.... :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Är motorn kall så är inte 700 meter något problem även om det inte rekomenderas. Jag tappa fryspluggen på min b230f och motorn var kokhet. Hade inget annat val än vänta tills den svalnade lite sen körse jag en bit och rullade med motorn avstängd i etapper ca 1 km. Motorn tog ingen skada. Går som en klocka :D
Användarvisningsbild
av P210
I dragracing fyller man ju igen kylkanalerna med någon typ av epoxymassa eng; "Cement" (inte samma som betong på svenska...) för att få mindre flex i blocken, de varmkör och kör sedan 402m på full effekt utan att motorerna tar skada....
http://www.hardblok.com/product-info/
700m i 50km/h(=13m/s) borde ta dig ca 53 sekunder om det är raka vägen, borde ta betydligt längre tid än så för att få något i motorn så varmt att det blir skadligt!?
Har man cementerat så finns det ändå en massa där som absorberar och leder undan värmen från det tunna godset runt cylindrarna och i toppen.
Blir som att ha en luftkyld motor i princip.

Det kommer säkerligen gå, men jag hade som sagt inte vågat köra 700 meter stadstrafik med ett snustorrt block om motorn ska användas igen. :)
Då kan man lika gärna tappa ur oljan också, ha lite kul och varvstoppa när/om man kommer fram.. hehe.. :twisted:
Blir det inte enklare, snabbare, billigare, säkrare, godare nattsömn, "mera vuxet" etc. etc. att ringa en bärgningsfirma som kommer med en dollyvagn och flyttar bilen? ROT/RUT-avdrag? Kolla detta.
Är man riktigt spendersam så köper man en egen, ca 10 000 kr och flyttar bilar åt andra. Då har man snart tjänat in pengarna.
Användarvisningsbild
av Frrla
Körde runt 20 mil med min b23e motorväg i 25+ grader innan den till slut började korka ihop och spotta olja. Bytte kylaren, svårstartad, varmkörde så slut den bubbla i kärlet. Sen gick den ganska bra 40mil hem igen. Dagen efter starta den inte och allt vatten hade smitit när den kallnat. Hade säkert gått att rädda den med nya ringar å plana toppen bara. Men vart helrennovering och trimmning ist.

Provstartade och körde lite högre tomgång.nör ir tempmätaren sa 60 grader under stiften (ca 2min) slog ja av. De ökade till 71 efter en minut sen droppade det sakta neråt igen. Vet inte va de kan betyda? Att de bodde gå bra? Eller är de för varmt inne i den då?

EDIT: äh ja körde ner den. nu sitter de en b21 SU-förgasare i den ist :-DD

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]