Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ManoH
Hej
Jag undrar är det någon här som vet ngn Obd läsare som läser av precis allt.
Ska även kunna rensa ur sot från partikelfilter.

Jag gjorde det på min S60 nyligen med dice original från Volvo på
Min utbildning.

Eftersom jag inte vill ha ngn kopia från Kina eller liknade som man köper från Wish/Ebay
Tänkte jag kolla om någon vet om man kan få tag på en original med programvara.

Annars Har jag tänkt mig en AL619 läsare, någon som har info om den?

Tacksam för svar!
av Rådlös
"Precis allt" är ett mycket vidlyftigt ord i sammanhanget. Det finns billiga läsare för en 5-hundring. Om man sätter dom i begreppet "precis allt", så läser dom nästan inget alls! Andra ändan på det här resonemanget är då dom "värsta och dyraste" på Volvos egna verkstäder som kanske kostar som en ny lyxbil. Man får alltså vad man betalar för. Men långtifrån allt.
Så det är ditt val på vilken nivå du vill lägga dig. Kinakopior och liknande har nog ingen betydelse. Det finns säkert sådant som inte dom heller kommer åt.
Ett belysande exempel: För ett par år sedan klagade den utåt sett seriösa trimfirman BSR i massmedia på att Volvo inte släppte till vissa parametrar i Systemen. BSR hade förmodligen inga suspekta planer med dom låsta parametrarna. Dom vill ju i praktiken bara effektivisera bilen. Men Volvo släpper inte på dom.
av MickeM
Biltema har en Volvoanpassad för ca 1000kr, som borde se allt som Dice ser, i felkodsväg.
Dock inga andra möjligheter än läsa/radera felkoder.

Den skall jag köpa själv, nästa gång jag är dit.
Jag har ingen laptop, så det får bli den, och ska sen försöka komma över VIDA till vanliga stationära datorn.
av FatBastard
Är det någon som vet om autotechs felkodsläsare är bra?
Jag äger redan en apc-dosa så det är ju bara programvara.
Den kostar 1000 kr så det kanske finns någon annan som är mer prisvärd?
av ManoH
MickeM skrev:Biltema har en Volvoanpassad för ca 1000kr, som borde se allt som Dice ser, i felkodsväg.

Jag har ingen laptop, så det får bli den, och ska sen försöka komma över VIDA till vanliga stationära datorn.
Har du någon länk?
av Arnold
MickeM skrev:Biltema har en Volvoanpassad för ca 1000kr, som borde se allt som Dice ser, i felkodsväg.

I manualen till felkodsläsaren står det såhär:

"Varje diagnostisk felkod varnar för ett problem eller symptom som uppstått i ett system, inte i en specifik del".

Man har ingen större nyttan av en felkodsläsare som inte kan lämna felkod på specifika delar utan bara vilket system felet finns i. Denna är långt från Dice.
av MickeM
Stopp stopp!
Nu har jag ännu inte köpt och provat den Volvoanpassade, men den läser troligen samma protokoll som DICE och därmed säger själva fel-koden exakt samma sak.
Dvs en kod , men kanske saknar förklaring.
Tex :
CCM 0675, fast då kanske utan tillägget :"kupé temperaturgivare orimlig signal " Intermittent.
(Helt påhittat felkodexempel för att beskriva)

Den kommer åt bilens alla system.

DICE kan däremot också göra adaptioner, läsa värden i realtid, tvångsköra vissa funktioner, osv, men med endast felkoder kommer man oerhört långt.
Man Googlar koden sen för övrig text
(Om den nu saknas).

En DICE är bäst, ja. Helt klart.
Men saknar man, som jag, en Laptop med minst Win7, så är det ett bra alternativ med Volvoanpassad OBD läsare.

Känner inte för att lägga pengar på en dator som förhoppningsvis aldrig skall användas.

En billig universell läsare kommer bara åt motorfelkoder, dessutom tolkade mot ISO protokoll.
Dvs bara nästan rätt.
Ingen ABS, SRS, ECC osv kommer universal åt.
Ganska kass, men inte värdelöst.
av Rådlös
En liten fråga/egen fundering i sammanhanget. MickeM nämner Windows 7. OBD2-läsarna kräver alltså minst Win 7 ?
Jag frågar av den tanken att någon tänker sig att köpa en liten och behändig begagnad och bara använda "i bilen och garaget". Den får alltså inte vara för gammal.

Jag har fått veta av väl insatta personer nyligen att Microsoft kommer inte att släppa ut fler olika operativsystem typ Win 98, Win 2000, Win Vista, Win 7, Win 8 och allt detta. Nu är det Win 10 som gäller och det kommer att uppgraderas med jämna mellanrum, Senast var häromveckan. På så vis kommer alla PC-användare till slut att ha samma operativsystem och alla programutvecklare har också samma system. Visst, det tar nog några år innan vi är där, men när det väl är klart blir det lite lättare att leva i datorernas värld.
av MickeM
Rådlös skrev:En liten fråga/egen fundering i sammanhanget. MickeM nämner Windows 7. OBD2-läsarna kräver alltså minst Win 7 ?.
Nej, inte handhållna OBD2-läsare.
Dom gräver givetvis ingen dator alls.

Men programmet till DICE-enheten kräver Windows 7 eller bättre, har jag läst i trådar om detta.
Annars kunde man köpa nån "uttjänt" laptop med kass batteri och skräp-Windows Vista, men det är tji.

Nån med Dice-erfarenhet får gärna rätta mig i detta, om jag har fel....

Nån med en Volvoanpassad Biltema-läsare får gärna dela med sig av erfarenheter.....
av Ceska
Ska man köra kina kopior så Windows 7 räcker väldigt långt, tom Windows XP funkar för att det går inte att "uppgradera" dem online. Själv har Vida mjukvara från 2014 installerat (utan själva diagnos utrustningen) på en gammal laptop med windows 7 Pro och explorer 9 och det funkar kanon. Diagnostiken utför med Autocom/Delphi Dice http://cardiagnosetool.over-blog.com/20 ... e-vci.html(kina kopia) som funkar bra, klarar många bilmärken. Det klarar inte att ändra funktioner som tex ändra service intervaler, men att aktivera olika komponenter funkar fint tex EGR, bränslevärmaren olika relä etc.
Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]