Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

höj jag bytte generator på min syrras 245 från 91, jag bytte till en 100 ampers men generatorn har ström men den laddar inte och laddlampan lyser inte ens längre när bara tändningen är på så jag fattar inte vad som orsakar så den inte laddar för batteriet är nytt och jag har gjort rent de jordningar till laddningen men ja pratat med påstå att en jordning som sitter inne i bilen under mattan vid gaspedaln kan orsaka så den inte laddar men jag vet inte längre om den vill va på vägarna för den spenderar mest tid att fixa någonting på den jämt. vore skit bra om nån kan ge mig tips. mvh carlsson.
Senast redigerad av 1 nikku96, redigerad totalt 0 gånger.
den har funkat imorse men nu lyser den inte nå alls men jag fattar inte var laddningen försvinner för jag har kopplat rätt men den får ström men den laddar ändå inte och jag har försökt att hålla varv på motorn och se om den börja ladda men det gör den inte
Om du stänger av motorn, tar loss och jordar den klena röda kabeln som sitter på laddningsregulatorn bak på generatorn och sedan "slår på" tändningen så ska laddningslampan lysa. Lyser den inte är felet någonstans mellan tändlåset och kabeln t.ex trasig laddningslampa, fel i instrumentet (brott på kretskortet). Lyser lampan när du "slår på" tändningen är felet i generatorn, oftast kolen som är slut.
min syrras 245a den är förhäxad för direkt man fått ordning på ett fel så dyker det upp ett ny fel på den hon har haft den sen förra augusti men kört den typ 15 på grund av att den bara krånglar. men regulatorn följde med generatorn när hon köpte den på biltema. mvh niklas
Det är alltså en ny generator, då måste ju felet vara innan generatorn, jag trodde det var en begagnad. Du måste få laddningslampan att fungera, den jordas genom det ena kolet och magnitiserar rotorn så att den kan börja ladda. Jag vet att det kan vara problem med dom första 940-iornas hastighetsmätarhus (kanske även dom sista 740) vad gäller kretskortet (folie med kopparskingor), kanske samma med 240?
lyste laddlampan (som den skulle) innan du bytte generator? eller har du "skapat" de felet under bytet? de är lätt att råka klämma en kabel eller rycka av den längre in om man är oförsiktig.

därför kan jag tycka att kabeln från generator -> instrument också bör mätas.
Nu har jag aldrig mätt hur mycket ström det är i den kabeln, men visst är det ström. Det ska ju magnitisera rotorn i generatorn men eftersom det har passerat ett motstånd (laddningslampan) så är det förmodligen en reducerad spänning mot vad batterispänningen är (kan vara spänningsfall också). Så länge du håller kabelskon i handen ska du ha spänning (omkring 12V) i den men när du jordar den (eller kopplar den till regulatorn) har du en ström genom kabeln och då ska laddningslampan lysa.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]