Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Min V70 har sedan tidigare ägare en buckla i fronten, strax ovanför vänster dimljus. Ser ut som om han/hon kört på en dragkrok. Nu har jag börjat störa mig på bucklan och undrar om ni tror att det går att dra ut den på något sätt? Hårtork, varmluftspistol? Det är lite sprucket i mitten av bucklan vilket jag kan tänka mig försvårar processen
Bilagor
1470510837322-285998896.jpg
1470510837322-285998896.jpg (1.76 MiB) Visad 734 gånger
av Knatch
Smille skrev:Min V70 har sedan tidigare ägare en buckla i fronten, strax ovanför vänster dimljus. Ser ut som om han/hon kört på en dragkrok. Nu har jag börjat störa mig på bucklan och undrar om ni tror att det går att dra ut den på något sätt? Hårtork, varmluftspistol? Det är lite sprucket i mitten av bucklan vilket jag kan tänka mig försvårar processen
Ser inte avancerat ut.
Det du behöver är:

Sandpapper i olika grovlekar, även riktigt fin våtslip papper
Fiberglas-tyg inklusive själva vätskan och härdare
Spackel som lämpar sig för plast
Värmepistol
Grundfärg
Färdigblandad lackeringsfärg på sprayburk från en seriös färghandel
Klarlack med kvalitet
Spackelskrapa av gummi på biltema exempelvis

Det du ska göra:
Rengör cirka 10-15cm runt skadan åt alla håll
Sedan punktvärmer du med värmepistolen på skadan och trycker in alla kanter så ingenting sticker ut mer än vad fronten normalt gör för du ska bygga på skadan och du vill inte ha en bula där.
Nu slipar du ner och "ruggar ytan" lite.
Du rengör med nån sprit varje gång du ska göra ett nytt moment, kom ihåg det nu och allt du använder får inte innehålla silicon.
Är sprickan riktigt ful och det inte finns några komponenter eller viktiga fästen precis där så skulle jag ha slipat bort den med en dremel. Slipar du så "skär" du ut en fyrkant runt skadan.
Nu rengör du igen och så tar du fiberglas-tyget och klipper så att den täcker hålet du skurit ut och överlappar den med 2-3 cm åt alla håll gärna 5cm eller mer om det går. Tänk dig att den ska limmas fast, mer om det senare.
Nu tar du en liten lunchlåda och häller i fiberglas medlet, läs noga på förpackningen hur många delar medel du ska ha och hur många delar härdare du ska ha i. (Slösa inte för mycket, för det du inte använder upp får du slänga sen)
Doppa i fiberglas-tyget som du klippt, i medlet och låt det inte bli för geggigt, så slipper du rinningar på övriga delar.
Fäst "tyget" på insidan av stötfångaren och försök spänna tyget så det inte sjunker ut utanför fångarens former, tänk på att du ska spackla framifrån och du vill inte få en bula som sticker ut utanför formen.
Håll den med fingrarna en liten stund tills du känner att det börjar torka. Då tar du en pensel och penslar på lite mer medel och drar ut det några centimeter (nu är vi fortfarande på baksidan av stötfångaren och vi vill inte ha nåt medel på framsidan, för enkelhetens skull).
När det har torkat så skär du av tygtrådarn på insidan och nu ska vi spackla.

Ta fram spacklet och någon polerad yta att blanda spacklet på. Jag brukar använda typ playwood skiva med målad blank yta men det går likabra med locket till lunchlådan :)
Läs noga hur mycket härdare du ska blanda i spacklet och hur fort det torkar. Blanda riktigt ordentligt, slarvar du så kommer skiten inte att torka och du kommer få göra om precis allt en gång till...
Oftast är spacklet och härdaren i olika färg och resultatet efter blanda det ska var en ny färg utan streck eller nyanser av någon färg, utan just ett fint resultat av de två färgerna.

Ta din gummiskrapa och smeta på ett tjockt lager på hela skadan plus några centimeter åt alla håll. Spacklet ska fästa sig på stötfångarens plast och fiberglaset samtidigt. Det är därför du ruggade upp ytan runt skadan med sandpapper.
Gå med skrapan från sidan mjukt och skrapa bort lite spackel, det ska vara mycket spackel, du kommer få slipa bort det sen. Hellre för mycket spackel än för lite. Kolla så att du inte har luftbubblor i spacklet också.

När allt har torkat så går du på med 120papper och en sandpapper kloss. Stå inte och gnugga för då får du massa djup i spacklet, du ska slipa med raka rörelser som följer stötisens former. Slipa inte för mycket, gå upp till 400papper direkt och jobba fram en jämn yta. Efter nägra sliprörelser så känner du med hela handen fram och tillbaka tills du fått rätt form. Nu kör du 800 papper några drag och går sedan över till våtslipning med 1200 eller nåt tills det är helt lent.

Gör rent med sprit och låt vattnet försvinna, använd inte värmepistolen för vi vill inte att plasten ska röra sig och spricka, dessutom reagerar plast, spackel, och fiberglas olika när dom värms upp och sprickor kan uppstå. Låt istället hela skiten torka i rumstemperatur en dag för att vara säker.

Nu skakar du flaskan ordentligt i 5 minuter och sprayar på en tidning några gånger. När du är nöjd med strålen så sprayar du över spacklet tills den är täckt med grundfärg, punktspraya inte där du missat, vänta istället tills det torkat och gå på med ett till lager tills allt är täckt. På så sätt undviker du rinningar som måste slipas bort senare.
När det torkat så gör du samma sak med färgen du köpt från färghandeln och sprayar på 2-3 lager. Låt torka mellan varje lager.
När du är nöjd med färgnyansen så låt det torka och spraya sedan 2 lager klarlack på den nya färgen och dra ut det några centimeter på stötfångaren så att det "skarvas ihop" med resten.

Jag vet inte hur mycket du kan om skador och lackering men jag försökte skriva så grundläggande som möjligt, därför har jag valt att inte använda avancerade benämningar för jag vet att samma sak kan heta olika saker. Syftar exempelvis på glasfibertyget och vätskan som kan ha 20 olika namn. Men säger du fiberglas tyg + vätskan och förklarar vad du ska ha det till så fattar dom flesta i butikerna vad du menar.
Hoppas det blir till hjälp :) du får fråga om det är nåt så kan jag förklara mer.

När du är klar väntar du ca 1 vecka tills färgen satt sig och sen är det bara att polera hela objektet
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]