Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Efter några års omognad har jag tagit mitt förnuft till fånga och har nu bestämt mig för att fimpa det öppna sportluftfiltret. Visst låter det gött, men jag vill ha orginalboxen.
Nu är frågan, hur mycket skadar ett öppet filter som oljas in och hur stor är skillnaden på luftflödet och hur renare blir luften med orginalfiltret?
Jag har ett blått JR filter som inoljas och tvättas varje 2000km ungefär. Hittils har jag inte haft några problem men varenda gång jag är sysslolös och söker på google så råder det delade meningar. Vissa är för och vissa är emot.
Min egen erfarenhet säger att det öppna filtret från JR med den medföljda "avskärmningen" är totalt värdelös på att just avskärma i låga hastigheter. Så i stadskörning står bilen och suger varmluft vilket inte kan vara så jävla bra.
Sen tycker jag personligen att det är lite barnsligt med öppet filter om man nu inte har ett så fruktansvärt stort effektuttag att man verkligen behöver ett sånt...
Jag har en s60 t5 md bsr's steg3 chip och jag undrar om orginal-papp-filtret från volvo, med orginalboxen räcker till eller ska jag fortsätta med det öppna?
Läste lite på olika forum att orginalboxen orkar flöda för 300hk ungefär. Själv tror jag att flödet räcker bra mycket mer men jag har inga belägg på min tro. Visst kan jag stoppa i ett sportigare filter med mer flöde i boxen om det skulle behövas men gör det verkligen det?
Man kan ju fundera på varför INGA bilar levereras med öppet filter original, inte ens Porsche Turbo med 560hk behöver "öppet" filter...
Lövet skrev:Man kan ju fundera på varför INGA bilar levereras med öppet filter original, inte ens Porsche Turbo med 560hk behöver "öppet" filter...
Där sa du nåt!

Edit:
Å andra sidan så har man överdimensionerat boxen på porsche och det går att blåsa i bra mycket mer luft i den än volvos.
Behöver någon som har siffror på flödet i orginalboxen och kan räkna ut vad en 350hk motor förbrukar i luftmängd innan jag blir nöjd :)
Lövet skrev:Man kan ju fundera på varför INGA bilar levereras med öppet filter original, inte ens Porsche Turbo med 560hk behöver "öppet" filter...

Man kan ju undra varför volvo gjorde V70N 2007 så in i helvete krånglig att byta glödlampor på, med boxar och stort bökigt luftfilter med box som ska demonteras för få in en glödlampa, är väl för att verkstäderna ska ha mer o göra....
Ska man tvunget ha öppet filter bör man ju välja ett med erkänd kvalitè och större filterarea än originalfiltret om det ska vara lönt.
Tyvärr levereras många "filtersatser" med avskärmning och filter med löjligt små filter med mindre filterarea än originalfiltret. Monterade
nyss avskärmning från BSR (vilken jag tycker är vettigt utformad för 940) men valde att köpa den utan filter av just den anledningen.
Köpte i stället ett stort itg filter avsett för upp till 300hk med 76mm anslutning.
Lägger man inte filter löst eller dränker det med olja så är problemet med trasig lmm i princip eliminerat. Har haft samma öppna k&n på flera bilmärken. Aldrig något problem. Nu kör jag insattsfilter då man växt ifrån brölandet med öppet filter :lol:

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]