Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hej.

Är och cruisar runt i Östeuropa o Balkan på semestern och förundras över hur bra XC70 är när det gäller långkörning (ni som säger att XC70 passar svensk vägstandard är underliga, svenska vägar är ju släta som biljardbord jämfört med här, och här passar XC70 verkligen perfekt.)

Vissa dagar har det blivigt 14 timmar körning non-stop med bara 3 min stopp för tankning, och ändå är man pigg och mår bra i hela kroppen vid framkomst, Bra betyg till stolar o komfort.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag börjar märka att min förarstol är nedsutten, jobbigt att köra lika länge nu som när bilen var ny. I fredags körde jag 100 mil, hemifrån till Berlin, med paus på två båtar.. Skönt..14h har jag inte kört, men väl 10-12...
av Exyzäta
Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
Användarvisningsbild
av fjohan82
Exyzäta skrev:Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
... Eller att flyga i 14-16 timmar och vara riktigt koncentrerad att plocka ner kärran..
Användarvisningsbild
av Derank
Du känner dig säkert pigg men din reaktuonsförmpga är piss dålig efter 14tim.

Själv så kör jag sällan ner en 5-6tim sedan sträcker jag på mig en halvtimme timme. Men så kör jag ochså oftast långt på natten och kör fort och då behöver man en vilopaus då man är mer spänd pga den höga farten
Användarvisningsbild
av P210
Har inga problem att köra nonstop från morgon till sen kväll om det så gäller, men på våra europasemestrar brukar jag och damen köra tvåtimmarspass hela tiden, en bensträckare varannan gång och ett längre stopp för mat var fjärde timme är ett bra tempo för oss!
4tim och 15min hemmifrån till stugan :(
Användarvisningsbild
av Perra83
Har inte kört i mer än 4-5h utan stopp. Oftast kör ja som bäst från eftermiddag och framåt. Inga problem att köra i mörker och mitt i natten.
Sover ja en natt och går upp tidigt för att köra kan ja bli trött rätt snart. Borde vara utvilad kan ja tycka men så är det oftast inte.
Kör ofta med bra musik i stereon men ibland får den vara helt tyst. Premium sound, sköna stolar och en förstklassig farthållare. Vet inte vad som skulle kunna göra resan bättre.
av volvo244gle
Mer än 10 timmar bakom ratten på en dag är ungefär min gräns. Sen så varierar det väl också.
Brukar vara skönt med en bensträckare efter 3-4 timmar. Som regel är det då dags att tanka om man har husvagnen med, eller få sig en matbit om inte annat.
Märker ingen större skillnad beroende på vilken bil jag kör. Blir trött på att sitta still i en stol helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Brukar ta mindre pauser och då efter ca 1.5h, har kört mycket och långt förr men har insett att min hjärna mår bra och håller sig piggare av detta upplägg. Kör dessutom sällan över 120km/h på autobahn med mera eftersom mina planeringar ger mig gott om tid och kommer fram "nästan" utvilad då man sluppit sitta "superkoncentrerad" i många timmar
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]