Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adde8909
Lamdavärde på 1.22 och skulle vara under 1.04.

Bilen är en S70 -99 GLT. Jag har bytt hela avgasröret från motor och bak. (Grenrör, flexibelrör, katt, och avgassystem)

Vid besiktning hade jag tankat 25 liter bensin och 8 liter E85. Detta var min tredje besiktning. Vad kan vara felet.
White skrev:Lättare att hjälpa om man får se dom andra avgasvärdena med!
om står inte på min besiktningslapp.. Vet att ett av värdena låg runt 42 och ett annat på något mellan 370 - 400 sen var det lamdavärdet på 1.22
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uhm, jo dom mäter alla värden på 85x70, det är väl först typ 03+ dom inte gör det.

Med dom värdena lär lambdan skrika i högan sky, ta och få felkoder utlästa................................ För du har väl inte varit så dum att du bytt sonden till något universalskräp som inte fungerar?
Lucif3r skrev:Uhm, jo dom mäter alla värden på 85x70, det är väl först typ 03+ dom inte gör det.

Med dom värdena lär lambdan skrika i högan sky, ta och få felkoder utlästa................................ För du har väl inte varit så dum att du bytt sonden till något universalskräp som inte fungerar?
Allt är tätt, nej.. Det skall vara rätt sond.. Kan det vara en styrbox eller nått sådant?
Ett högt lambda indikerar ju på för mycket luft alternativt för dåligt med bränsle.
Du säger att allt på avgassidan är tätt, men har du kollat något på insugssidan?
Vanligaste är väl att det läcker just nånstans på insugssidan.

Är det motorn med gasvajer-spjäll eller elektriskt spjäll?

Din blandning med etanol/bränsle ger runt 35 % etanol-blandning.
Min S70-turbo börjar klaga efter runt 22-23 % etanol-blandning.
Det är ju dessutom en hel del etanol i bensinen redan.
Ju mer etanol du kör i desto svårare kommer den ha att kompensera med bränslet.
Bilen stryper ju inte luften om bränslet inte räcker till, den försöker snarare öka bränslemängden så mycket det går.
Etanolbilar drar ju som bekant mer bränsle, då det har lägre energivärde än bensin.
När den inte kan öka mer, så blir det högre lambdavärden.

Felkoder borde du ju ha fått antar jag?

Sådana här fel, kan ju tyvärr driva en till vansinne. Hade problem med min för några år sedan.
Efter att ha mätt upp varenda givare, kollat avgasssytem, rivit insugssidan + vevhusventilation, så visade det sig vara en spricka i ett tryckrör.
Användarvisningsbild
av Perra83
Adde8909 skrev:
Lucif3r skrev:Uhm, jo dom mäter alla värden på 85x70, det är väl först typ 03+ dom inte gör det.

Allt är tätt, nej.. Det skall vara rätt sond.. Kan det vara en styrbox eller nått sådant?
Det skall vara rätt!? Är det en original eller något annat som du eller någon annan har bytt till?
Packningar vid grenrör/motorblock byttes i samband med att du tog ner grenröret? Samt att du fick packningarna rätt?
Kan vara en LMM som bråkar, kan vara en motortempgivare som bråkar ja det kan vara mycket och det är oftast lambdasonden som får skulden.
Men iaf bilen går för magert så jag skulle nog se till att tanka i ordentligt med bensin så att du får bort etanolen som du själv har tankat i.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]