Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigge79
Hej!

Har kollat på nätet och bilhandlare under en rätt bra tid nu efter en V60 2014/2015 års modell. Och kan verkligen inte bestämma mig. Känner att jag kanske ångrar mig om jag inte tar D4:an för att få de extra hästkrafterna. Men samtidigt kanske jag ångrar mig som inte tog D3.an med lite mer utrustning. Och tänker samtidigt att " Behöver jag eller kommer jag ens nyttja den utrustningen.

Ingår vinterdäck på alu fälg i båda fallen, även Sensus navigation,

Som ex. Volvo V60 D3 S/S Momentum Business Edition II 2014 rullat: 4 061mil , 136HK Pris: 229.900:-
Eluttag 12v bak, Parkeringshjälp fram/bak, Eluppvärmda spolarmunst., Mörkt tonade rutor 5 st, Driver Alert System, Panel Shimmer Graphite, Adaptiv farth m autobroms, VOC m fjärrstart parkvärm, Touringchassi, Trafikskylts information, Elvärme i ratt, BLIS:Radar för död vinkel, Aktivt helljus II XCSV60, Forward Collision Warning, Konstantfarthållare, Elinfällbara backspeglar, Klimatanläggning ECC, Regnsensor för vindrutan, ABL- Aktiva Xenonljus, Start/Stop funktion, Larm inkl. Nivåsensor, Audio HP Sensus Connect 7, Skyddsgaller i stål

Och D4:an Volvo V60 D4 e S/S Momentum Business E -15 (uttagen dec. 2014) rullat 3 014 , 181HK Pris: 244.900:-

Eluppvärmt baksäte, (utgår vid val B-kudde), VOC m fjärrstart parkvärm, Elvärme i ratt, Klimatp VOC Diesel XC/V60, Konstantfarthållare, Elhissar fram och bak, Färddator, Elinfällbara backspeglar, Elman/eluppv backspeglar, Klimatanläggning ECC, Regnsensor för vindrutan, Isofixfästen ytterpl. bak, Parkeringshjälp bak, Rattknappar för ljudanl., ABL- Aktiva Xenonljus, AUX-ingång i mittkonsol, Start/Stop funktion, Eluttag fram- och baksäte, Larm inkl. Nivåsensor, Audio HP Sensus Connect 7

Så min fråga är, Vilken hade ni valt och varför? :)

Tack så mycket på förhand!
VEA D4:an utan tvekan i detta fallet. Stor skillnad på motorerna och växellådan jämfört med gamla 5-cyl D3 motorn.

Hade det stått mellan t.ex en D3 VEA Summum med nedanstående utrustning jämfört med en D4 Momentum Business utan något extra hade jag nog kört på D3:an, men i detta fallet så väger den nya motorn tungt jämfört med den gamla 5-cyl D3.
Vad är det för växellådor i dessa? Jag hade dock föredragit D4, som om den har automatlåda har en fin 8-stegad. Sen har den ju mer effekt... :-)-)

När det gäller utrustning är det väldigt individuellt. Endel väljer små motorer med allt som finns på tillvalslistan. Andra väljer större motor och plockar endast på det som de anser behövs. Dock bara du som kan avgöra vad du värdesätter.
Bigge79 skrev:Tack för svaren.

Det är manuella lådor i båda fallen, mig spelar det ingen roll men frugan vill absolut ha manuell. Fråga mig inte hur hon tänker om hon nu gör det :)
Be henne provköra en 8-steg automat och hon kommer att gilla den. Automat ihop med adaptiv farthållare vill man inte vara utan!!!!
Många i bekantskapskretsen har valt automat nu när dom har bytt bil.
Oavsett hur mycket utrustning du får, så kommer upplevelsen av en trött motor alltid ligga i fatet. Det kommer inte vara kul att köra bilen helt enkelt. Så beroende på: ska ni bara åka bil A till B och ser bilen som ett transportmedel som är ett nödvändigt ont/praktisk sak att ha = D3. Om ni tycker om att att ta "söndagsturer" och ser fram emot att backa ut bilen ur garaget = D4. Utrustningen kommer aldrig väga upp motorn.
Perra83 skrev:
Bigge79 skrev:Tack för svaren.

Det är manuella lådor i båda fallen, mig spelar det ingen roll men frugan vill absolut ha manuell. Fråga mig inte hur hon tänker om hon nu gör det :)
Be henne provköra en 8-steg automat och hon kommer att gilla den. Automat ihop med adaptiv farthållare vill man inte vara utan!!!!
Många i bekantskapskretsen har valt automat nu när dom har bytt bil.
Körde en V60 D4 AWD automatare 2015 förra året till Öland. Och kan säga vilken jävla go känsla att köra den.
Ska iväg imorgon till Bilhandlare, ska nog låta henne "råka" testa en automatare :)

Men hennes argument är att vår dotter börjar övningsköra om 4 år.... suck!
Strebern skrev:Oavsett hur mycket utrustning du får, så kommer upplevelsen av en trött motor alltid ligga i fatet. Det kommer inte vara kul att köra bilen helt enkelt. Så beroende på: ska ni bara åka bil A till B och ser bilen som ett transportmedel som är ett nödvändigt ont/praktisk sak att ha = D3. Om ni tycker om att att ta "söndagsturer" och ser fram emot att backa ut bilen ur garaget = D4. Utrustningen kommer aldrig väga upp motorn.
TACK!

Lite det jag ville höra, har faktiskt tänkt i de banorna också. Som du säger vad spelar utrustningen för roll om man tycker bilen känns slö och tråkig. Dock har jag aldrig kört en D3:a så ska väl inte yttra mig att den är slö
I torsdags hämtade jag ut en V60 D4 aut Momentum Business E MY15

Är riktigt jäkla nöjd. Dom går riktigt bra och snålt. Tror inte den har överdrivet mycket utrustning men hellre det än en slöare bil.

Det jag gillar bäst med bilen förutom motorn är sensus, mycket mer behövs inte :D
Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]