Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1092787
Hej

Har på min halvår nya bil fått fler stenskott än under 6år med den gamla och har nyss lagat ett par stenskott på kanten ovanför rutan. Nu idag efter 5 timmars körning och jag var nästan hemma så kommer det en lastbil från en påfart som ej borstat av sitt flak och droppar grus varav dom största är som pingisbollar. Bara small i rutan och fick ett jätte stenskott (som en enkrona) och massa små stenskott. Tänkte försöka stanna lastbilen och fråga vafan han syssla med, men detta var lite svårt på 4-filers motorväg. Smög av på min avfart för att se reg nr på lastbilen när han for förbi. Tyvärr var regplåten i samma skick som resten av ekipaget, så det skeppet har seglat. Nu min fråga. Kan man få detta utbytt på försäkringen? dom små stenskotten syns ju knappt men det stora sitter ju samtidigt absolut inte i synfältet men den känns tydligt med fingrarna. Vad är det som gäller ? Sjukt tråkigt på en ½år gammal bil dock! Ska åka och tvätta den nu för jag gissar att lacken lär ju fått sina törnar med.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1092799
Det där går nog att laga, om det inte är för nära kanten. Annars är det rutbyte som gäller. Du får hjälp oavsett, åk till glasmästaren.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1092808
Tror att de tar 100kr eller något per stenskott med volvia, men även med vissa andra försäkringar.
Volvia tar 1600kr i självrisk om du vill byta hela rutan, tror det ligger i närheten hos vissa andra försäkringar med,
det var värre förr då självrisken ofta låg runt 5000, 3000kr, men nu försöker nog de flesta matcha volvia.

Om det bara är skadan på bilden som är så stor och resten är småskott så behöver du kanske inte byta rutan
då skadan ligger på ett "bra" ställe, hade ju varit betydligt värre om den legat mitt i siktfältet.
Som sagt, kolla med ditt försäkringsbolag, räkna ihop kostanden för att laga de små (för de behöver nog lagas så de
inte spricker när det blir kallare) och om du närmar dig summan för att byta hela rutan så gör det istället så slipper
du massa försvagade lagningar.

Riktigt synd att du inte fick tag på föraren eller kunde se något namn på firma eller regplåt.
Hade utan problem polisanmält fanskapet, kan ju bara gissa hur många andra som sitter med märken på lack och
ruta nu för du fick säkert bara en bråkdel på just din bil.
Speciellt eftersom du inte har kollat lacken än, ser rutan ut så där så lär ju knappast motorhuven
vara skadefri, eller taket. Usch! Frågan är om du kan betala vagnskada istället så får de byta ruta
och lacka om hela bilen för samma självrisk?

Själv lyckades jag skada min ena alu fälg i helgen, var ute och körde på grusväg, nästan skogsväg, men inte i skogen.
Plötsligt i en kurva small det till i sidan och jag panikstannar och flyger ut ur bilen för att inse att det stack en ut
större sten just i kurvan och den hade skrapat till ena fälgen. Svor några väl valda ramsor och sparkade på bumlingen.
Men jag hade ändå "tur", inget annat skadades. Kunde lika gärna skrapat upp sidan eller sabbat styrningen eller slitit
sönder däcket. Nu blev det en repa i fälgen på ca 2 cm bredd och kanske 2-3mm höjd och det sitter precis i slutet på
ena ekern, men däcket är oskadat och inga plastdetaljer eller lack rördes.
Eftersom fälgarna är svarta och aluminium är grått så har jag "löst det genom att måla över skadan med lite svart
så det smälter in bättre i resten av färgen.
Men i jämförelse med vad du varit med om så får jag väl se min skada som mindre slitage, nu behöver jag i all fall
inte vara livrädd för trottoarkanter :)
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1092844
jodå huven har fått ett par stenskott med.... Taket har jag inte synat jättenoga, men inte sett nått iaf. Ångrar som fan att jag inte följde efter tills fanskapet stannade och ringde polisen :twisted:

Bild
av volvoc70cab
#1093287
Tyvärr finns det alldeles för många "DRÄNGAR"som sitter i lastbilarna .Speciellt under vinterhalvåret då det är halt kan de ligga med bara några meters avstånd bakom bilen. Var tog yrkeskåren vägen ?
av Johnson82
#1093877
En förutsättning för att kräva ersättning ur en annan bils trafikförsäkring är att det måste finnas ett styrkt vållande.
Problemet med dessa typer av skador är att yrkeschaufförerna till 99% nekar.
Det krävs oftast vittne (passagerare) och även att man fotograferat ekipaget hur det såg ut vid skadetillfället.
Ett annat sätt är att installera en sk Dashcam. Man måste styrka att last/sten faktiskt kommer ifrån ekipaget och inte skvätt upp från vägen, tyvärr.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]