Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jock
Hej, detta blir min första tråd på detta forumet!

Jag fick ärva en volvo 945 som nu skall repareras så att den klarar besiktning 8) .
Besiktningsmännen gnällde på ett antal olika saker, såsom rost på tröskeln, SRS lampa och en anliggande färdbroms + abs vänster fram.
Av dessa fel ovan så har tröskel och SRS lagats änsålänge, men bromsen är kvar!

Hade en vän till mig på en bilverkstad som snällt nog kunde undersöka bromsen, han förklarade att det var den s.k "Givaren" som behövde bytas.
Har nu kollat på diverse delar och har inställningen att laga detta fel men vill skriva här innan jag köper allt.
Är någorlunda händig (tidigare bytt bilens vattenpump och någon gång pillat på tvåtaktare), har verktyg och så, någon som har någon erfarenhet och kan ge mig några tips? Utifall att det redan finns trådar om att byta abs och broms får ni gärna länka dem också!

Delar som jag förstått skall köpas (om någon har bra tips på begagnat så skriv gärna :-)-) ) :
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025592/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025652/
MVH jocke
av Jock
White skrev:Ser ut att vara rätt grejer ja. Men kan du inte försöka smörja upp kolv/glidpinnar på oket som sitter?
Tja det är nog mkt möjligt ja! kanske ska demontera den innan jag köper nya sådana?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk bara på att ha något mellan bromsskivan och kolven i oket när du försöker trycka ut den. Det ska vara (plattjärn duger bra) så tjockt som stålbiten i bromsklossen (minst). Trycker du ut kolven för långt, kan det vara "ett litet h--te" att få tillbaka kolven om den skulle komma "lite snett". Det gör den lätt om man trycker för långt. Jag brukar använda den mest slitna klossen eller en skiftnyckel av större modell (skaftet innåt), så kan man trycka tillbaka kolven med skiftnyckeln. Jag brukar också spraya WD40 med långt "munstycke" in under gummiskyddet så det smörjer lite och efteråt, när det funkar spraya kopparpasta under gummiskyddet som skydd

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]