Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannebasse
Hej alla!

Jag har en v70, 2001 som gått ca 24' mil. För några veckor sedan, när värmen kom, så började den ge ojämnt med kyla. TIll en början helt ok men efter ett tag försvann kyla och det blev istället bara värme, en fuktig sådan. Detta blev speciellt tydligt häromdagen när jag körde och det blev innan på vindrutan trots att AC:n var på.

Idag hade jag AC:n på service och nu ger den ingen kyla alls. Man sa på verkstaden att jag hade 4-500g kylmedia kvar och från det fyllde man upp till 1000g. Man "provtryckte" system för att se om det fanns läckor men tyckte att det kändes ok.

Från att förut ha 10-15 min kyla har jag nu ingen alls. Dessförinnan upplevde jag ett metalliskt klickande ljud innan AC:n gick igång, det gick liksom inte att ta miste på. Man kände lite, lite i bilens gång och stod man på utsidan bilen hördes ljudet. Nu hörs ingenting alls.

På verkstaden sa man att kompressorn hade gått sönder. Man sa att kompressorn försämras av att dra runt lite köldmedia jämf med mycket. Kan det stämma? Jag misstänker att det klickande ljudet kommer från ett relä. Kan ljudet vara från kompressorn som avger detta när den startar?

Jag försökte hitta kombinationen av AC-service, uteblivet klickande ljud, fullt med köldmedia samt kompressor men kunde inte hitta något på forumet.

Kanske har någon upplevt samma? I am all ears:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Vild gissning på att spelet i din magnetkoppling helt enkelt är för stort.
Jag skulle börja med bilen på tomgång, MAXkyla o titta ner på kompressorn, "drar" kompressorn
överhuvudtaget? Står den yttre delen stilla eller försöker den få "kontakt med skivan innanför?
Du kan även mäta hur stort spel du har med motorn avstängd då förstås.
Ligger det upp mot 1 mm. så är det Schimsning som gäller.
av xxargs
Klickande ljudet du hört innan är när magnetkopplingen drar, och eftersom det inte klickar nu så drar inte magnetkopplingen, om du inte har gjort som inlägget innan men konstaterar att AC:n fungerar när du starta en kylig(are) morron så är det bekräftelse på ovanstående att det är relaterat till för stort spel på magnetkopplingen.

Sök på "shimsning" med lite olika stavningar på de första bokstäverna i ordet så lär du ha halva kvällen att läsa om problemet och ev åtgärder här på forumet.

Att kompressor skulle vara sönder är bara bull (ja, om inte kompressorn har en massa oljud för sig) och en service-minded AC-verkstad skulle själva ha insett det med stort spel på magnetkopplingen och berättat om problemet för dig och även berättat vad det kostar att fixa istället för att fika efter att du skall bekosta en helt ny kompressor...

Varför man gör på det sättet försöka få kunden att byta kompressor istället för att shimsa om är att man tjänar mer pengar på detta på ungefär samma jobb (dvs. jobbet är att tömma systemet, ta ut och sätta tillbaka kompressorn ur bilen vid omshimsningen- själva omshimsningen med att dra av ändplattan ta ur brickor och passa in tillbaka är förmodligen mindre än 15 minuter för en som är van och inget krånglar och sitter fast) ...
Tack för tipset! Shimsning alltså! Jag rådyker in i ämnet och kollar:-)
Btw, har ni bild på var jag hittar kompressorn. Jag får intrycket att jag ser den om jag öppnar huven (?). Finns bilder att tillgå?

Tack så länge!
Hej igen!

Jag gick in på Youtube för att lokalisera kompressorn och hittade folk med liknande problem på samma bilar, shimsning löste deras problem i en extremt hög utsträckning. Det fanns både tips på fixar och hur man byter magnetkopplingen.

Så här i efterhand känns ju rekommendationen att byta innan man ens testat detta som bondfångeri:-(!

Hursomhaver, ett bra tips jag fick var också att stänga av och sätta på AC på knappen i kupén, lite för att stressa/provocera igång den manuellt istället för att bilen ska känna efter. Den kom igång direkt:-) Till saken ska tilläggas att jag vara bara ute och körde i 25-30 min så den kanske dör när man får upp för mycket värme i motorrummet, jag återkommer betr.

Tack för allt tips hittills!

Mvh
av andersuw
När du har problem med magnetkopplingen visar det sig först och främst just när det är varmt ute och det dessutom blir extra varmt i motorrummet, t.ex. därför att du står stilla med motorn på tomgång. Det är just i de lägena magnetkopplingen först tappar taget. Och när den väl släppt måste man stanna motorn och starta igen för att den skall greppa på nytt.
av MickeM
Jag har "ful-shimsat" flera stycken med buntband på gamla slitna bilar med framgång.
Dvs sådana bilar som man inte kostar på ens shimsning.

Lite pilligt, men kostar en tjuga, kanske, om man inte har små band av kvalite' liggande.

Skillnaden är egentligen ingen, spelet minskas, och därför funkar det igen.
Buntbandet blir som en distans, bara.

Googla "ac clutch tie strap" så ser du hur jag har gjort.

Funkar det med buntbanden, så kan du ju få den korrekt omshimsad med gott mod sen.
Så skulle jag göra om ac'n på min -05a, skulle börja konstra, och funkar det då, så shimsar jag om korrekt. Kanske.

Om buntbanden brister, så stannar ac'n. Värre är det ju inte.
Att dom pyttesmå, dessutom väldigt korta banden (när dom är avklippta ca 10mm) skulle tex slå av multiremmen ser jag som väldigt extremt osannolikt.

Jag skulle naturligtvis ALDRIG göra ful-lösningar med tex bromsar, eller ens nått som kan få bilen/motorn att stanna.
Aha, jag tror jag såg något om det på youtube :D . En fundering jag hade var om buntbanden höll för värmen. En annan sak var hur tjocka buntbanden fick vara och hur/var de skulle placeras. Det är lite trickigt att se, fattar ju någonstans att de behöver fördelas jämnt så att det inte börjar vobbla.
Användarvisningsbild
av erikn
Har inte blivit av att lägga in bilden, såg den idag och kom på att jag inte la in den. På min kompressor hade de redan gjort fullösningen. Den såg ut så här. Med buntband minskar man avståndet betydligt mer än det blir med ovanstående metod eftersom de är tjockare.

Bild

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]