- tis 05 jul 2016, 12:55
#1090938
Jag har ingen V50, men en V70 2.0F -08. Men eftersom det är samma motor som 1.8F, men lite större cylinderborrning i min, så kan jag berätta lite om den. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat ren bensin i bilen.
Allt negativt som du har hört om E85, svårstartad i kyla, svag motor, dyr service, oekonomisk i drift, måste tanka var fjärde tank bensin, tar mat från U-länderna, släpper ut giftiga avgaser etc. etc. etc. kan du glömma. Allt detta är rent dravel som vanligtvis kommer från dom som aldrig har kört någon FFV-bil och ännu mindre ägt någon. FFV = FlexiFuel Vehicle. Volvo och Fordspråk för Etanolbilar eller egentligen alternativbränsle.
Min motor är på 147 hkr och har 190 Nm i vridmoment. Det är inte i överkant precis, men det räcker till. En V50 väger ju mindre så det borde vara lite bättre förhållanden. Samtidigt är det en något mindre motor, (cylindervolym) men det är inte så jättestor skillnad. Skall du dra husvagn eller andra släp långt och någorlunda regelbundet så skall du välja en annan bil. Men en släpkärra någon gång om året t.ex till kommunens soptipp är inga problem. Det klarar den även om den tar lite extra i bränsle. Jag kör som sagt alltid på E85 och min förbrukning ligger på 1,18 l/mil. Uppmätt på några månaders körning. Det ligger i etanolens natur, den har lite lägre energiinnehåll. Men det märkliga är att den har sådana förbränningsegenskaper så att man kan få mer kraft ur bränslet. Lite märkligt, men det tar vi nästa gång.
Dyr service säger illvilliga rykten. Så här ligger det till: Servicen är var 2000 mil. Det är en schemalagd service som till vilken annan bil som helst och prismässigt jämförbar med övriga bilar. Däremot skall man byta motorolja och filter var 1000 mil. Nu är det ju så att dom flesta bilägare kör i genomsnitt lite mer än 1000 mil om året. Några kör mycket mer, men genomsnittet ligger där, ungefär. Den som är mån och omtänksam om sin bil byter olja en gång om året. Då infaller detta 1000-milsbytet ändå under den perioden. Så har du ett körmönster som dom flesta medelbilsvensson så blir inte detta någon belastning.
Lite om E85-priset. Det ligger i dag, juli -16 på ca 11,35 kr/litern. Det har utlovats en skattesänkning i augusti i år i "miljönyttans" namn. Exakt hur mycket blir vet jag inte, men gissar uppåt en krona litern. Men ta det som en ren gissning grundad på att "dom styrande" trodde sig vara tvingade av EU att höja skatten i höstas med omkring en krona litern. Det visade sig att dom var inte alls tvingade. Men för säkerhets skull väntar dom ett ½-år med att sänka tillbaka skatten!!! Allt för att få in pengar.
En FFV-motor är inte mer svårstartad i vinterkyla än vad vilken annan bil som helst är. För ett par år sedan hade jag glömt att koppla in motorvärmarkabeln på kvällen i min bil. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som vanligt, alltså problemfritt. Nu är det dock ett extra plus med en FFV-bil här i Norden. Alla Volvo har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Om du spekulerar på en FFV, se till att kabeln finns med. Den tillhör bilen, inte någon som har tagit den åt sidan för att "den är bra att ha"! Motorvärmaren är Volvos modell med enbart värmare. Men det är fullt utbyggbart med alla Volvos "standardtillbehör" (egentligen Calix) om det inte är gjort redan. Det talas ofta om ventiljustering och dyrbara kamremsbyten. Ventiljusteringen gäller bara taxi och andra yrkesmässigt körda bilar. Och motorn har ingen kamrem. Den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd serviceintervall på denna kedjan. Den anses alltså hålla i oöverskådlig lång tid framåt.
Man skall inte hålla på att byta bränsle fram och tillbaka hela tiden. Om man läser inlägg här på forumet så framstår det ganska klart att den som brukar byta bränsle ofta, får problem till slut. Bilen motsvarar inte förväntningarna. Så håll dig till ett bränsle hela tiden. Vill du byta, så läs här på forumet om Adaptering. Det är viktigt att göra det, men mycket enkelt och gäller så länge du kör på samma bränsle. Det står också i instruktionsboken hur man gör.
En frågare här på forumet undrade för en tid sedan varför hans köpobjekt, en FFV inte står som Miljöbil i Trafikverkets register. Det gällde bara i fem år och bilen hade då lägre skatt. Bilen ansågs då som miljöbil. Efter dom fem åren höjdes skatten något och orden miljöbil och alternativbränsle togs bort. Men du kan köra så mycket du vill på E85 ändå. Det kan ingen byråkrat förhindra dig.
Mycket text. Fråga om du vill veta mer, men fråga den som vet. Inte vad kvällstidningar och andra mörkermän tycker.