Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nybil88
Hej,

Nu skulle jag behöva hjälp med nästa bilinköp.
Jag är på jakt efter en pendlarbil då jag kommer att pendla till mitt jobb 5 dagar i veckan á 11 mil dagen.
Utöver detta skall ett par längre resor göras varje år till sydligare breddgrader i Sverige. Idagsläget består familjen av två vuxna och ett barn men i framtiden kommer kanske ett nytillskott på barnfronten. Idag innehas redan en större kombi så antingen köper jag en kombi/halvkombi till, alternativt en mindre bil.

Förutsättningar:
Bränslesnål
Säker
Hyfsat kul att köra
Budget; ca 150 000

Har ni några förslag?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade kikat närmare på S/V60 D3/D4 eller V40 D3/D4 och provkört de, för att se vad som passar. Har själv börjat snegla lite på Skoda då de nu gör rätt trevliga bilar men kan inget alls om de nu
Användarvisningsbild
av MartinS
Du är ju på ett volvoforum....

V40 D3 om pengarna räcker till...
av Malmstroem
Jag hade tittat på en V40 D3 eller D4. Prova också D2 och se om den "räcker" för dig. Sedan hade jag behållt den större kombin till när du behöver utrymmet. Det är väldigt skönt att ha två bilar om någon är borta mycket när man har småbarn. Om ni bara vill ha en bil hade jag personligen tittat på en beganad V70 med dieselmotor. Den är inte så mycket dyrare än en V60, och har betydligt mer utrymme. Sedan var det ju det där med rolig att köra...

220 arbetsdagar x 11 mil ger ca 2400 mil per år. Sedan vad ni kör privat -- gissning typ 1500 mil. Det ger ca 4000 mil per år, vilket är mycket -- men inte gigantiskt mycket.
Användarvisningsbild
av SRT
Ska man ha roligt så ska det vara en femma med turbo som i 2.5T.Är man ändå inte nöjd med detta så kan man Steg 1 trimma den och det roliga blev ännu roligare.Skulle möjligtvis kunna tänka mig en D5:a pga vridmomentet men sedan är det stop så länge man pratar om roligt.Är det bara ekonomi som gör bilen i sig självt överflödig när den sväljer en hel del kapital som man oftast blundar för så räcker en D2.Men då får man förvisso köra något dygn tidigare än beräknat.
Användarvisningsbild
av snepo
Lucif3r skrev:"rolig" och "lite bränsle" går sällan ihop... Ju oftare man tankar desto roligare har man haft ;)
så sant så
av Nybil88
Tack för alla bra inspel!
Tror dock att både fokus och golf går bort så länge de är i sedan/kupéutförande. Känns som att kombi är ett måste pga barnvagn, men nödvändigtvis inte lika stor kombi som redan innehas i dagsläget (Skoda octavia).
Jag har sneglat på V60 tidigare då denna bil tilltalar på flera sätt. Dock har jag fått rådet att undvika D2 och istället satsa på D3 eller D4. Har en kompis som snackat varmt om Toyotas hydridmodeller i kombiklassen, men jag känner mig inte helt övertygad.
Är riktigt sugen på Volvo.
av valln
Helt klart Volvo v70, jag skulle köpt en 2.5FT sista året den tillverkades och den kan du nog få billigare än din budget!

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]