Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallo !
Har nylig kjøpt meg ny bil,2012 XC70 D3 automat 106000 km.
Kjørte i dag nedover en bratt nedoverbakke.
Stoppet opp for så å rygge opp igjen den bratte bakken.
Holdt bilen på bremsen,og satt bilen i revers.
Det kom da et dunk i det eg satt girspaken i revers.
Som sagt så stod bilen i drive i svært bratt nedoverbakke,og ble satt i revers.
Er dette normalt?
Girkassen fungerer helt normalt ellers,ingen lyder om eg setter bilen i revers ved "normal" kjøring.
Om du inte har några andra klonk eller dunk vid växlingar så är ju det sannolikt inte t.ex något momentstag som gett upp utan bara en kalibreringsgrej.

Förordar vad apersson850 kallar gårdplansadaption: med foten på bromsen och motor+växellåda vid drifttemp lägger du i N i fem sekunder. Därefter till R och väntar fem sekunder, tillbaka till N i fem sekunder. Fem vändor in och ur R, foten på bromsen hela tiden. Samma sak funkar för D om man upplever hård växling dit också.
Takker for svar ! :D
Tok en test når motoren var kald,då var det ingen klunk/dunk.
Skal prøve gårdsplanadaptasjon i morgen.
Mulig det er på tide med en flush av girkasse også?
Vet ikke om det er gjort tidligere på denne bilen.
Den er kjørt 106000 km.
När eller om det är dags har alla olika svar på. Jag personligen anser det vara en form av förebyggande underhåll så 10000 mil känns alldeles lagom. Beror förstås mycket på hur bilen körts också men eftersom du inte ägt bilen sedan den var ny går det antagligen inte att svara på det och enklast är väl att bara byta oljan. Om man kommer åt att kolla hur den nuvarande oljan ser ut så är det ju en bra indikator men annars byt bara.
Kajack skrev:... Skal og ta flush av girkassen.
Hvor mye må du betale for dette? Tar du det hos Volvo?
Såpass! Da tror jeg at jeg tar det i Sverige. Takk for informasjonen. :)

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]