Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag skulle kolla efter tjuvström och kolla spänningen i batteriet och skulle vilja veta om jag har kopplat multimetern rätt

Bild

Bild
av Kena
Det mittersta och det vänstra uttaget ska du använda om du ska mäta ström (A). Men är du säker på att du vet hur du ska koppla in den? Kopplar du den fel så du har plus på ena sidan och minus på den andra direkt från batteriet så kan det hända spännande saker. Det står ju på instrumentet att det är säkrat 10A men det är sällan kablarna till instrumentet pallar det.

Eller fattade jag frågan fel? Tänkte du mäta spänningen (V) du har på batteriet så kopplar du i den mittersta och den högra :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Första bilden är fel, du ska ha den på VDC(200, troligen), inte batteri. Batteri-läget är avsett för små alkaliska batterier, typ AA, AAA och 9V block.

Andra bilden är rätt. 10A räcker gott och väl för att mäta standby strömmen. Den ska inte ens dra 1A utan tändning på.
Användarvisningsbild
av Perra83
Enklast är att koppla på en tångamperemeter så ser du vilken ström som går i kabeln.
av Rådlös
Perra83: Då krävs det att man har en tångamperemeter. Det har inte TS.

Hursomhelst, när man amperemäter (strömmäter) så mäter man strömmen som går genom instrumentet i detta fallet. Man lossar alltså den anslutningen som det handlar om och kopplar in amperemetern där så att strömmen går genom instrumentet. Pluskabeln på instrumentet skall alltid anslutas på den sidan som strömkällan finns. Det kan vara batteriet, men även säkringsplinten eller en skarvdosa. Det är alltså därifrån som strömmen kommer. Minuskabeln på instrumentet kopplas till den ledning som går till förbrukaren eller det man misstänker är trasigt.
Vissa amperemetrar har ju olika mätområden. Börja alltid med det högsta mätområdet om du är osäker och gå neråt tills du får ett rimligt värde. Vet du hur mycket den misstänkta enheten skall dra, så kan det vara en vägledning. Men det kan ju t.ex vara kortslutning i en trasig enhet. Då "blåser det på" med så mycket ström som finns tillgängligt. Så det gäller att se upp där. Vanligtvis är det väl en säkring någonstans som löser ut?

Skall du mäta spänning (volt) så mäter du över en enhet. Vanligtvis där anslutningskabeln sitter och till jord. Chassiet i detta fallet. Du kan t.ex behöva mäta så om du vill veta om det verkligen kommer fram 12 volt till någon förbrukare.

Ohmmätning, till slut. När man Ohmmäter något skall det alltid vara spänningslöst. Det får inte finnas någon spänning någonstans på mätobjektet. Koppla loss alla aktuella sladdar, men notera hur dom satt.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En halv-modern DMM är heller inte känslig för vilket "håll" strömmen går, då det bara är en simpel pass-through som DMM'en mäter spänningsfallet över, för att sedan kalkylera ett Ampere-värde utifrån det.

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]