Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej!

Har precis premiärtvättat bilen i en sådan där 24h-non-stop tvättanläggning (givetvis en Volvo/Tanka). Något fundersam är jag dock.

Det verkar som att avfettningen bara sprutas på och sedan sköljer man av den direkt. Ger det någon effekt egentligen? Något annat val har man ju inte för tiden tickar ju...

Hur gör ni med borsten? I mitt fall kändes den rätt fräsch och mjuk, det kommer schampo och vatten automatiskt. Dock hade jag egen hink och svamp med mig och tog denna på allt annat än tak och rutor. Det tar ju rätt mycket längre tid än tvättborsten varför jag fick köpa till tid för att kunna spola av bilen.

Hur är tanken man ska göra med fälgarna? Ska man ta borsten även på dessa? Det stod ju inte att man skulle undvika detta...Jag körde svamp på fälgarna.

Summa summarum gick det på 80 spänn. Kör jag med borste helt och hållet och inte tar lika mycket avfettning (har det verkligen någon effektunder den korta tiden det ligger på?!) klarar jag det nog på 60 spänn......=) Då får man ju hoppas att funktionen med borsten fungerar i den mån att den blir ren mellan bilarna...
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag tvättar alltid för hand, hemma eller i tvätthall.
Att använda något annat grovt och smutsigt skulle jag aldrig göra. Vid några tillfällen kan jag använda någon borste på vindrutan plus en massa varmvatten och schampo samtidigt.
Användarvisningsbild
av grillchips
+1 på Perra (återigen).
Köp på dig lite medel och besök en "riktig" GDS-hall, där du har tillgång till högtryck enbart. Övrigt får du själv ordna med såsom avfettning, schampo, vax, detailer, hink, svamp, torkduk etc. Det tar förstås längre tid (jag kan stå uppåt 2h) och kostar desto mer (omkring 150kr/gång betalar jag, 2kr/min) men är värt varje krona.

Beror förstås lite på hurpass intresserad du är av att hålla lacken i bra skick men min bil blir aldrig så ren som när jag fått gnugga själv. Dessa "polett-GDS" är i mitt tycke rena skräpet, då får bilen hellre vara smutsig än fläckvis ren.
Borste, använd aldrig någonsin denna, knappt på rutorna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Att gå över bilen med tvättborste i tvätthallen är som att använda en tvättsvamp som har hamnat på ett grusupplag alltså inget bra. Jag har alltid med mig tvättsvamp och en hink med vatten samt avfettning fast man inte får det men alla andra gör det så då gör även jag det :lol:
Sen så har jag ju sett hur folk här använder den där borsten på allt från minigrävare till båtar och husvagnar så det känns inte allt för lockande, plus att det är dåligt underhållet här det är alltid något som är trasigt eller inte fungerar.
Användarvisningsbild
av keroan
specos skrev: Summa summarum gick det på 80 spänn. Kör jag med borste helt och hållet och inte tar lika mycket avfettning (har det verkligen någon effektunder den korta tiden det ligger på?!) klarar jag det nog på 60 spänn......=) Då får man ju hoppas att funktionen med borsten fungerar i den mån att den blir ren mellan bilarna...
Om du letar så kanske du hittar en begagnad svamp som nån slängt på golvet. Då sparar du en femma till....
Användarvisningsbild
av joel80
Jag sköljer ofta av i sånna snabbtvättar.. Det är kanon för att få bort smuts mellan dom rejäla handtvättarna och gör så det sätter sig mindre skit. Avfettningen gör mycket, och vill man att det ska ta lite extra kan man ju vrida vredet till 0 en minut. Efter avfettning kör jag högtryck med shampo.. Efter det beror det på om jag har bråttom/tycker det räcker eller inte... Antingen kör jag bara avspolning med avkalkat vatten eller så kör jag avspolning, hetvax och sen avkalkat vatten. Det brukar gå loss på 60kr om jag kör utan vax och 80kr med.
Fast egentligen lite billigare då jag brukar köpa tvättkort o betala typ 800kr i förväg... Då brukar man gå typ 15% rabatt.. Eller kanske det är 20%?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tycker att dom tvättbåsen är kanon. Jag lagt lackskydd på alla bilarna så det räcker oftast att spola av med steg 1 (varmvatten/shampoo) och steg 5 (avkalkat vatten). Är det mycket flugor eller annat så tar jag med alkalisk avfettning och sprayar på innan.
Användarvisningsbild
av Perra83
XC90_Executive skrev:Tycker att dom tvättbåsen är kanon. Jag lagt lackskydd på alla bilarna så det räcker oftast att spola av med steg 1 (varmvatten/shampoo) och steg 5 (avkalkat vatten). Är det mycket flugor eller annat så tar jag med alkalisk avfettning och sprayar på innan.
Precis, ett bra lackskydd gör att det blir lätt att hålla lacken ren. Har hittat fyra tjärfläcker på min vita bil nu så ja får gå på med kallavfettning vid nästa tvätt.

Låter som en Kärcher tvättstation?

Dom är kanonbra. Lite alkalisk avfettning och flälgtvätt lägger ja på innan tvätt i en sådan station. Varmvattnet och schampot tar flugorna i fronten lätt.
Sitsta avspolningen med det vattet då pärlar det sig och rinner av så fint. Det jag saknar är att kunna blåsa bilen torr.

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]