Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har några frågor då jag mest kört bakhjulsdrift innan.
850 95 automat 170hp.

Är yttre drivknut samma på hela serien och mellan automat / manuell?
Kan knuten dela sig och axeln flyger rundor överallt om den skulle gå åt h-e, eller det bara rensar i knuten?
Har ett ärende måste utföra och det är 5 mil cirka (har väl gått max 10 mil med trasig damask) inget klickande nu eller så, inte troligt kommer rasa eller så ? Inga grusvägar.
Du kan köra länge med trasig damask innan det blir ett totalhaveri :) och ja jag har för mig att det skiljer på drivaxlarna mellan automat och manuell samt även Turbo eller ej turbo.
Har en halv axel med yttre knut liggandes, tänkte rengöra denna och köpa en damask till den.
Är det jättedrygt byta yttre knut och damask, eller kan sitta utanför garaget göra det? Problemet är väl låsklämman när det sitter på bilen (kanske enklare om är 2), hade inte tänkt ta bort hela axeln, eller det är vänster som är kort och kan bara dra rakt ut?
940turbo skrev:Har en halv axel med yttre knut liggandes, tänkte rengöra denna och köpa en damask till den.
Är det jättedrygt byta yttre knut och damask, eller kan sitta utanför garaget göra det? Problemet är väl låsklämman när det sitter på bilen (kanske enklare om är 2), hade inte tänkt ta bort hela axeln, eller det är vänster som är kort och kan bara dra rakt ut?
Har ingen aning om det är drygt har aldrig bytt någon sådan på dessa bilar. Ja det är den vänstra drivaxeln som är kort, var försiktig så att den inre knuten inte hoppar isär för då kan det bli ett h-vetet.
Jag rekommenderar att ta bort hela axeln så du kan jobba på bänken, mycket enklare. Jobbet är rätt enkelt och det knepigaste är väl att dels få loss vänstra axeln ur lådan (liten kofot är bra här) samt att få loss yttre knuten från axeln (vidga låsringen samtidigt som man knackar loss knuten).
Kan en delad/limbar damask vara något? Jag kör ju cirka 10-20 mil per månad... för byta damask drar ju med sig framvagns inställning ? Möjligen kan komma undan med camber verktyg från biltema då, men ändå..

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]