Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har för ett tag sedan köpt mig en manuellväxlad S70 T5 (B5234T3) av årsmodell -99, och nu är det såhär att det är lite småproblem med den.

Till att börja med är det väldigt ryckig gång vid jämn gas, oavsett hastighet. Vid motorbroms eller acceleration försvinner ryckandet, men när man sen lägger sig i jämn hastighet igen börjar det rycka, och inte är det lite heller. När man precis startat bilen eller låtit den stå ett tag går den jämnt i någon kilometer innan den börjar rycka och ha sig igen.

Sen till nästa punkt, vad är det vanligaste problemet när A/C:n inte kyler som den ska? Kan det vara något så simpelt som att det behövs fyllas på gas?

Och till sist, vet någon hur ventilationsgallret i mittenkonsolen sitter fast? (Se bifogad bild)

Tack på förhand, mvh William.
Bilagor
galler.png
galler.png (1.66 MiB) Visad 340 gånger
Vanligaste problemet när AC inte kyler är att köldmediet till stor del läckt ut.

Om bilen inte har varit på AC-sevice sedan den var ny så är det inte så konstigt om kylan börja bli dålig efter 10 år pga. naturlig diffusion genom gummi-slangar och andra väldigt små läckor i O-ringar, oljefilmstätning i kompressorn etc.

Har den nyligen varit på AC-service så har du en läcka och den vanligaste stället är kondensorn...
Nu när jag var ute och körde idag tändes även ETS-lampan (electronic throttle system) i instrumenthuset, och om jag får gissa är det därför den går så ryckigt vid jämn gas. Vad brukar vara de vanligaste felen vid när ETS-lampan lyser?

Vill gärna lösa detta, då det inte är så kul att köpa en bil för att någon dag senare börja få problem med den.
Vet inte om det är just runt tomgångsläget som spjällen brukar krångla, men mina båda spjäll som jag bytt var känsligast vid tomgång och även vid återhämtning vid nerväxling/gassläpp. Hade ett med vit etikett först, bytte sen till ett med gul etikett som också gav upp. Sen fixade jag ett renoverat med borstlös sensor istället.

Men felkoder hade ju hjälpt dig i första hand så du verkligen vet att det är spjället som felar. Gasreglaget/pedalgivaren ingår ju också i ETS-systemet.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]