Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Från det ena problemet till nästa!

Jag har påbörjat jobbet: underhåll/renovering av bromsar bak på min 940. Slangar, ok skivor, belägg, handbromsbackar samt BROMSSKÖLDAR.
Jag har i stort sett inga sköldar kvar alls, å på grund av väldigt slitna, skeva, fastrostade bromsdetaljer så vill jag göra jobbet inifrån och ut för att det förhoppningsvis ska hålla länge. Jag åker mycket med min bil å den har verkligen förtjänat denna service!

För att kunna byta bromssköldarna måste drivaxlarna demonteras, Haynes förklarar väll på ett någorlunda bra sätt men är inte helt nöjd. Därför vill jag att ni slänger in alla åsikter och tips och trix ni kan!

Vad åtgår, bra att tänka på, kan man återmontera "fel", ska fettätningar, packboxar bytas/fettas in, hur gör man överlag??

Jag har som sagt en 940 årsmodell 1994 med den "stela axeln" alltså inte multilink.
Finns nog andra som vet bättre än jag, men en sak jag lärt mig är att man ska vara beredd på lite bekymmer med att lossa de fyra skruvarna på vardera sida. Två av dem sitter i genomgående hål (dvs öppet på baksidan) och de verkar fastna rätt bra. Men där har man å andra sidan chansen att spruta in rostlösare från baksidan någon dag i förväg.
Nils: Tack, det där är en grej som jag annars garanterat hade missat och svurit över när det var dags. Ska gå på bultarna med rostlösande några omgångar å låta verka ordentligt, det är de värt!

Robin: Möjligt att det finns fler varianter på sköldar men de som sitter monterade och de jag har nya är "hela" så att säga. Så som White skrev så måste tyvärr axlarna med ut...

Hur ser det ut då?? Får man med allt ut i ett paket med drivaxlarna så att säga? Så att tätningar/hjullager/packboxar "sitter fast" menar jag. Inte så kul om man drar ut axlarna och så hoppar allt isär ner på backen...
Såhär ser det ut (lånad bild). Kvar i axelröret sitter en lagerbana, och lite längre in en tätning som håller undan bakaxeloljan från lagret om jag förstått rätt. Jag tror inte det är någon risk att det rinner ut olja så länge bakaxeln hänger någorlunda vågrätt.

Bild
Kan ej se bilden Nils, försök se om du kan få den att funka på sidan, pm-a annars bilden är du snäll!

Okej men det låter ju lovande, men som sagt frågan kvarstår; bör/ska några av dessa tätningar eller lager bytas eller kan man försiktigt återmontera axeln med befintliga delar? Samt ska man återmontera "torrt" alltså med det fett/olja som redan ligger/finns på axeln eller ska man fetta/olja in först? I så fall med vad och vart?

Bakaxeln på en 940 är väll knappast känd för att vara "skör" de går i regel att spöa ganska hårt å det håller ändå. Anledningen till att jag frågar är för att bakaxeln trots allt är en stor och viktig del av drivlinan som jag inte vill "förstöra" i onödan. Jag har varken tiden eller kunskapen för att renovera en axel. Det kan bli både tidsödande och dyrt och är tungt och svårhanterad komponent. :???:
Nej, det är egentligen inte så krångligt. Och det som tar mest tid är att ta bort och montera tillbaka bromsarna.

Jag antar att man ska fetta in lagret om man är ordentlig, och kolla så att tätningen mot olja fungerar (annars byta ut den).

Passa på att byta blecken som håller handbromsbackarna, de sitter ju också med de där skruvarna.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]