Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AxelT5
Hej på er!

Jag har problem med min ena 244 från 83.

Det började i vintras med att överväxeln inte ville hoppa i när det var kallt ute. Man fick köra en stund innan man kunde lägga i den.

Nu har överväxeln även börjat slira och är ett helvete att få i när bilen har blivit genomvarm. OD-lampan tänds men det känns som att köra en automat och ibland händer inte någonting, trots att lampan tänds.

Så ska man ha i överväxeln nu för tiden måste bilen va lagom varm.

Jag har provat att byta olja i lådan och gjorde rent silen (som inte var skitig). Jag använde Biltemas transmissionsolja av typ G.

Det blev inte någon skillnad efter oljebytet.

Jag har inte någon större erfarenhet av dessa lådor, så vad kan man fortsätta med?

Mvh Axel
Användarvisningsbild
av Frrla
hur är den att backa med? "slirar" det utan att man tar i för mycket så är det nog godnatt med den OD:n.

annars är till å mäta upp kablaget, kolla reläet och om --> solenoiden fungerar som den ska <-- mest troligt

prova hålla spaken utåt mot höger om den hoppar i då. isf är det kontakten som inte vill vara med till 4:ans växel.

Jag brukar använda Dextron III normalt sett eller RedLine (D4) ATF utan problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:hur är den att backa med?
?????
OD ska bara fungera på 4-ans växel. Just för att den förstörs om man backar med OD ilagd. Oftast kan man inte backa med OD ilagd för det finns inget oljetryck, men om något skulle "hängt sig" så den "ligger i" förstörs "spärrlagret" på axeln i overdriven omedelbart.
Användarvisningsbild
av Hilmer
lennarte skrev:
Frrla skrev:hur är den att backa med?
?????
OD ska bara fungera på 4-ans växel. Just för att den förstörs om man backar med OD ilagd. Oftast kan man inte backa med OD ilagd för det finns inget oljetryck, men om något skulle "hängt sig" så den "ligger i" förstörs "spärrlagret" på axeln i overdriven omedelbart.
Oavsett om överväxeln är inkopplad eller ej så passerar ju all kraft igenom denna på väg ut, även backväxeln.
Slirar det i backen så är det onekligen fel på OD´n och det är dessutom ett ganska vanligt fel.

Vad det gäller TS låda så låter det som om lamellerna i od-lådan gjort sitt, det går naturligtvis att byta (ifall man får tag på delar längre!?) men ett byte av OD till en väl fungerande är att föredra.
Det går bra att enbart byta själva överväxeln, man behöver inte ta ner hela växellådan.
Användarvisningsbild
av Frrla
har vart med om OD:n slirat för att den inte får upp trycket (känns de som) och hamnat i ett "typ" mellanläge (gick ner 200rpm och "slirade där några sec innan den ytterligare gick ner i varv och "greppade"). bytte solonoiden, och efter det så vart den bra. den nya klickade mer bestämt med kablaget inkopplad och monterad. jag bytte olja och rengjorde silen samtidigt, och den såg nog inte så bra ut. kan ju vart en bidragande faktor..

helt klart möjligt att den OD:n är sliten och snart påväg. har kört med den i 6-700 mil och den känns helt ok och slår i direkt utan snack även i 50 knyck. i 30 km/h tar den tid på sig men efter ett tag går den i.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Frrla skrev:har vart med om OD:n slirat för att den inte får upp trycket (känns de som) och hamnat i ett "typ" mellanläge (gick ner 200rpm och "slirade där några sec innan den ytterligare gick ner i varv och "greppade"). bytte solonoiden, och efter det så vart den bra. den nya klickade mer bestämt med kablaget inkopplad och monterad. jag bytte olja och rengjorde silen samtidigt, och den såg nog inte så bra ut. kan ju vart en bidragande faktor..

helt klart möjligt att den OD:n är sliten och snart påväg. har kört med den i 6-700 mil och den känns helt ok och slår i direkt utan snack även i 50 knyck. i 30 km/h tar den tid på sig men efter ett tag går den i.
OD´n rekommenderas att använda först vid 70km/h vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hilmer skrev:Slirar det i backen så är det onekligen fel på OD´n och det är dessutom ett ganska vanligt fel.
Jag har tydligen missat en sak...... Jag har hela tiden trott att OD-n kopplas in med oljetrycket. Alltså att lamellen greppar med oljetryck. Men det är alltså tvärt om, att oljetrycket övervinner fjäderspänningen så lamellen "släpper". Man kan aldrig vara för gammal för att lära sig något :oops: Det är över 30 år sedan jag av 2 st M41 och en st M40 satte ihop en (väldigt bra) fungerande overdrive låda till min Volvo PV. Det är enda gången jag har haft en (2) od låda helt nerplockad. Jag plockade aldrig isär den på min 740 när den krånglade får några år sedan. Hade "bara" nere silen, filter, tryckregulator och pumpen (tyckregulatorn såg inte bra ut) och när det inte fungerade så köpte jag en begagnad låda (fanns inga reservdelar på Volvo).
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]