NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Babybjörn
Är rookie på bilar men ska köpa våran första bil snart eftersom vi snart får vårat andra barn och behöver en bil. Vi hade tänkt köpa genom bilfirma men råkade snubbla på en bil i närheten som verkar passa oss genom Blocket. Det är en volvo v50 1.8 (vanlig bensin ej hybrid) 2005. Har gått 11500 mil, nyservad o nybesiktigad. Ägaren säljer för 45000. Verkar detta vara ett vettigt köp eller är det något som jag ska dra öronen åt mig för? Hoppas att nån har lust att hjälpa en nybörjare på bilar så här en fredag kväll! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nja inget direkt utöver att kolla allt, men se extra noga till så ac fungerar som den skall, att utetemperaturen visar rätt samt alla reglage i dörrarna fungerar

Vad har den för utrustningspaket?
av garinge
med tanke på miltalen, är kamremmen bytt så du inte åker på en dyr kostnad inom kort för typ kamrem+vattenpumpsbyte vid typ 12k mil... (vet inte intervaller på dessa, men folk säljer ju gärna bilarna innan dyra kostnader som uppstår vid vissa miltal, typ 12000mil)
av Lövet
garinge skrev:med tanke på miltalen, är kamremmen bytt så du inte åker på en dyr kostnad inom kort för typ kamrem+vattenpumpsbyte vid typ 12k mil... (vet inte intervaller på dessa, men folk säljer ju gärna bilarna innan dyra kostnader som uppstår vid vissa miltal, typ 12000mil)
Finns ingen kamrem på den...
av kvillebäck
Det är ju ändå en mer än tio år gammal bil. En modell som hade en del barnsjukdomar i början. Jag hade nog hellre valt en nyare men alla har sin prioriteringar. Det behöver inte heller vara ett dåligt köp. Facit har du om tre år.

Lycka till!
av Lövet
De flesta barnsjukdomar är garanterat åtgärdade vid det här laget. 1.8 (och 1.8f) är bland de mest driftsäkra motorer som suttit i en Volvo, billiga att serva är de också. Bara man förstår att man inte köper en raket så går det utmärkt att åka i den.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]