Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OttO37
#1084474
Elfläkt startar ej då tempen går upp ,men den startar om jag kopplar via batteriet.

Enligt 3 kompisar så är det relät , givaren.
Har ingen aning om vad de kan vara för fel , nån som kan ha någom idé va det är för strul samt om det är nån extra givare för elfläkten eller om den går på samma som tempgivaren som sitter vid termostatshuset.

Bifogar bilder på dels säkringslådan och locket
13441836_10153744485182252_1561358788_o.jpg[/attachment ][attachment=1]13389141_10153744463382252_1514962348_o.jpg
Bilagor
13441836_10153744485182252_1561358788_o.jpg
13441836_10153744485182252_1561358788_o.jpg (103.86 KiB) Visad 407 gånger
13389141_10153744463382252_1514962348_o.jpg
13389141_10153744463382252_1514962348_o.jpg (124.53 KiB) Visad 401 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1084521
Har du låtit bilen stå länge på tomgång? kylvätsketemperaturen ska vara runt 113grader innan fläkten startar. Förmodligen är det reläet som lagt av för fungerar temperaturmätaren i instrumentet så som den ska så är det inget fel på tempgivaren, för jag tror att det är en och samma tempgivare på dessa bilar också. Har du kollat så att säkringen till fläkten är hel? Börja alltid med att kolla det lättaste :)
av OttO37
#1084523
DayDreamer skrev:Har du låtit bilen stå länge på tomgång? kylvätsketemperaturen ska vara runt 113grader innan fläkten startar. Förmodligen är det reläet som lagt av för fungerar temperaturmätaren i instrumentet så som den ska så är det inget fel på tempgivaren, för jag tror att det är en och samma tempgivare på dessa bilar också. Har du kollat så att säkringen till fläkten är hel? Börja alltid med att kolla det lättaste :)
Har kollat säkringen och den är hel.. Har stått idag på tomgången och var uppe i 102 grader enligt tempmätaren utan att den startade..
Bara en fråga , gör de någe om inte alla reläna sitter monterade , alltså dem för radiatorfan (turbo och A/C)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1084527
OttO37 skrev:
DayDreamer skrev:Har du låtit bilen stå länge på tomgång? kylvätsketemperaturen ska vara runt 113grader innan fläkten startar. Förmodligen är det reläet som lagt av för fungerar temperaturmätaren i instrumentet så som den ska så är det inget fel på tempgivaren, för jag tror att det är en och samma tempgivare på dessa bilar också. Har du kollat så att säkringen till fläkten är hel? Börja alltid med att kolla det lättaste :)
Har kollat säkringen och den är hel.. Har stått idag på tomgången och var uppe i 102 grader enligt tempmätaren utan att den startade..
Bara en fråga , gör de någe om inte alla reläna sitter monterade , alltså dem för radiatorfan (turbo och A/C)
102 grader är för lågt minst 110 innan fläkten startar. Det beror på om du har Ac eller turbo i bilen har du inte något av det så ska det vara tomt.
av OttO37
#1084558
DayDreamer skrev:
OttO37 skrev:
DayDreamer skrev:Har du låtit bilen stå länge på tomgång? kylvätsketemperaturen ska vara runt 113grader innan fläkten startar. Förmodligen är det reläet som lagt av för fungerar temperaturmätaren i instrumentet så som den ska så är det inget fel på tempgivaren, för jag tror att det är en och samma tempgivare på dessa bilar också. Har du kollat så att säkringen till fläkten är hel? Börja alltid med att kolla det lättaste :)
Har kollat säkringen och den är hel.. Har stått idag på tomgången och var uppe i 102 grader enligt tempmätaren utan att den startade..
Bara en fråga , gör de någe om inte alla reläna sitter monterade , alltså dem för radiatorfan (turbo och A/C)
102 grader är för lågt minst 110 innan fläkten startar. Det beror på om du har Ac eller turbo i bilen har du inte något av det så ska det vara tomt.
Okej , då är jag med då på det hur det funkar. Tycker att den ligger lite lågt då jag är ute o kör , ligger på 83 grader , kan vara dags o byta termostat då kanske
av OttO37
#1084576
DayDreamer skrev:Ja byt termostaten den ska ligga runt 90 grader.
Tackar , då har jag lite nästa helg och pyssla med då.. Var orolig att det var något fel då inte fläkten ville starta så därav min fråga här på forumet.. Samt att polare sa att den skulle koka på direkten bara för att elfläkten ej startar

Ha en trevlig helg och tack så mycket för hjälpen
av OttO37
#1084626
IndustriDiamant skrev:om du drar ut kabeln till luftmassemätaren så kommer bilen tro den är överhettad och gå även när du stängt av bilen
Får kolla det imorgon , det hade jag absolut ingen aning om att man kunde gör.

Önskar dig en trevlig helg och tack för tipset

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]