Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1083440
Hej

För några månader sedan så började min ABS lampa lysa ibland vid start. Det var alltså när man startade bilen som den lös, eller rättare sagt den slocknade aldrig. Det var inte under körning. Detta skedde sedan allt oftare och nu lyser den konstant.

Har bytt ABS kransarna till helt nya då dom var extremt rostiga.
Har gjort rent de främre ABS givarna.
Har mätt moståndet i de främre ABS givarna, de skiljer sig åt lite. 1,1-1,3 på höger och 1,4-1,6 (Mega Ohm) på vänster. De varierar alltså när man sakta snurrar på hjulet, ca 10-15 %, antar att detta är när dom känner av "kuggarna".
Har tagit av batteripolen en längre stund, hjälper inte.
Om man tar ur ABS säkring med motorn igång och sätter tillbaka den så slocknar lampan i ca 1/2 sek precis när man sätter i den.
Hastighetsmätaren fungerar utan glapp/svaj och kablarna till kontaktstycket på bakaxeln verkar fräscha.

Vet inte vad felet kan vara, tacksam för tips!

Volvo 945 -98

Mvh Peter
Senast redigerad av 1 PeterTenglund, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
#1083452
Tillåtet värde på resistansen hos givarna är 600–2200 Ω. Vilket är samma sak som 0.6–2.2 kΩ (kiloohm). Det brukar ligga runt 1500 Ω (dvs 1.5 kΩ, 1.5 kiloohm).

Om du verkligen får drygt 1 MΩ, megaohm, på båda sidorna som du skriver, så är det glapp i båda givarna. (Det är ju ungefär 1000 gånger för stort värde, 1 MΩ = 1000 kΩ.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1083454
Du skriver Mega ohm, hade det varit kilo ohm hade det varit godkänt (med tvekan). Är det Mohm (givarna bortkopplade) är det fel. Nu har jag inte uppgifter om vad det ska vara på din, men på äldre modeller ska det vara 0,9 - 1,2 Kohm (ungefär). Har dock i "bakhuvudet" att nyare Volvo har en annan typ av givare, vet inte var gränsen går. Däremot kan du "ta ut" felkoder på din ABS, då får du säkert svar på vad som är fel. Du måste då bygga en egen "läsare" för det sitter ett OBD uttag vid handbromsen, men det är samma typ av "blinkkoder" som äldre modeller. kolla under
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891
där finns beskrivet hur man kan göra. Enklast är nog att ta felkodsdosan med kabel från en 240 (lång kabel) eller 7/900 före -96 och sätta på en OBD kontakt eller "sticka ner" kablarna i OBD-uttaget.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]