NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har för drygt en månadsen köpt en v50 -11 disel. Fick nyligen upp en indikation på bilen att bilen hade för låg bränsleförbrukning. Var inne med bilen och som svar fick jag att det var en stor motoruppdatering som behövdes göras. Nu några veckor senare så inbillar jag mig att där är något annat fel, men kan inte säga vad.

Kallstartar jag bilen så hoppar den i några sekunder innan jag kan köra. I låga växlar får jag motorstopp. Bilen ska tala om när man ska växla men den hinner inte med och det är skitsvårt att hålla dragläge utan att få motorstopp.

När jag var inne sist med bilen så ifrågasatt jag varför felet uppkom nu när bilen ska vara fullt kontrollerad innan köp. Men de bara skratta åt mig och tyckte jag var väl en dum tjej.

Vill hitta alla fel med bilen innan mina tre månader går ut. Vad kan det vara dom spökar i bilen. De har sagt att bilen har haft dålig bränsletillförsel, men att det bara var att köra tills jag fick upp en varningslampa. Men det har jag inte fått men bilen krånglar ändå.

Känner att där är något men kan inte sätta fingret på de eller förklara.
Har du köpt bilen av en bilhandlare så har du faktiskt 6 månaders skydd via Konsumentköplagen (KKL), de 3 månaderna som de skyltar om är tyvärr ofta ett sätt att lura köpare på de 6 månaderna som faktiskt är lag.

KKL innebär kort och gott att alla fel som inte kan relateras till slitage eller misskötsel som upptäcks inom 6 månader från köpedatumet skall anses som ursprungliga och handlaren skall i så fall stå för alla kostnader och åtgärda felet/felen.

Om du är rädd för att bli särbehandlad som tjej tycker jag att du skall ta med dig någon man som kan diskutera detta med handlaren. Alternativt kan du kontakta Motormännens Riksförbund. Är handlaren ansluten till Motormännen så vet de vad som gäller.

Vad beträffar ditt fel så misstänker jag dålig EGR ventil, eller smutsigt bränslefilter. Jag har själv haft problem med EGR ventil och då stannade motorn så fort man försökte släppa upp kopplingen.

Smutsigt bränslefilter får nog anses som en slitagedetalj som du förmodligen får bekosta själv , men det är inte så dyrt.

Hoppas det löser sig !

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]