Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Hejs.Vad är det för skruvar som sitter och håller kontakten till luftmassemätaren.Har en hel jädra verktygslåda men nu dyker det upp ännu en variant där det påminner om en torx fattning men det sitter en liten pinne i mitten av denna !?..Någon som vet vad det är för verktyg. :D

Svarar mig själv en stund senare.Tydligen så heter denna torx variant för "Torx Security" när det sitter en stålpinne i mitten.Vilken storlek är det då och vilket verktyg från t ex Biltema passar.
Användarvisningsbild
av SRT
Har redan fått svar på mc forumet och det ska tydligen finnas torx satser med hål i bitsen på t ex Biltema till dessa "Torx Security" skruvar.
Man lär sig något nytt varje dag.Tackar ändå för eventuellt svar. :D
Bitsen kallas "tamperproof".
"Manipuleringssäker" rakt översatt.
Dessa används för att man inte skruvar upp dom hur som helst med vanligt bits av mer eller mindre misstag, utan att det bör vara speciellt kunnig som öppnar.
Hej i sommarvärmen.

Den skruven har en 5-kantig delning "normalt 6 kantig delning" med ett mittstift. :shock:
Som lite mer info. :wink:
Lite udda Torx att få tag på. Torx TS. ;-//

Lennart (D)
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns en video på Youtube. Man kan ta loss skruvarna (2 st) med Polygrip - vilket jag gjorde. Sedan skar jag spår i skruvarna med vinkelslip för stor spårskruvmejsel. Fungerar bra. Helt onödigt att använda sådana skruvar.
Det finns som tidigare skrivits en bitssats på Biltema (produktnummer 71-501) som gör jobbet. Den innehåller flera Torx TS, tror att det är TS25 som passar till skruvarna för luftmassemätaren. Men de går att få bort med en polygrip-tång också som nån skrev.
338729A9-59C1-4EA0-A459-DAE3EA6198F0.jpeg
338729A9-59C1-4EA0-A459-DAE3EA6198F0.jpeg (4.68 MiB) Visad 628 gånger
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]