Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tydligen så går det att eftermontera nivåsensor till orginallarmet på Volvon. Det skulle kosta ca 3,500kr hos Volvo. Någon som har gjort detta och kan säga lite mer om det? Du får ju Defa's senaste DSV90 larm med montering för 3,900kr. Vet inte vad som är bäst?
Förstår mot bakgrund av tidigare tråd varför du är intresserad av nivåsensorn. ;-) Tittade själv lite på detta till min V70 D4 -15 eftersom jag har nivåsensor till larmet på min V70 T5 -02 men har än så länge inte gjort något åt saken.

På P2-orna är nivåsensorn en separat enhet monterad vid bakre elcentralen (REM). På nästa generation är den däremot inbyggd i sirenen. För att lägga till nivåsensor måste man alltså byta siren, vilket troligen drar upp priset en del, både för delar och arbete. Gissningsvis krävs också lite mjukvara. Kanske kan du hitta själva sirenen på bildelsbasen och därmed komma lite billigare undan. Men vill du ha nivåsensor är det väl rimligen bättre att uppgradera ditt nuvarande larm än att köpa ett helt nytt larmsystem.
Enligt VIDA är artikelnumret för siren med nivåsensor 30659883 för V70 med chassinummer 302873-. Jag kan inte garantera att detta även gäller MY -16 eftersom den årsmodellen inte täcks av VIDA 2014D men jag skulle tro det. Det ser ut att finnas gott om sirener med det artikelnumret på bildelsbasen. Möjligen har siren med nivåsensor standardmonterats på vissa bilar fast utan nivåsensorn aktiverad. Man får bara se upp så man tar en siren där man tydligt ser att den är märkt med rätt artikelnummer på etiketten på baksidan av sirenen. Skrotarna är inte alltid pålitliga när det gäller artikelnumret så bäst är om man själv kan se det på bild. Standardpriset verkar vara en tusenlapp men den ser ut att gå att hitta för 500 i vissa fall.

Enligt VIDA skall det inte vara svårt att montera sirenen heller. Ser bara ut att handla om att man tar bort vänster innerskärm fram för att komma åt. Dock krävs möjligen någon typ av specialnyckel (P/N 9814114) för att ta bort hållaren till sirenen. Svårt att säga vad som gäller i det avseenden innan man tittat efter.

Hör gärna av dig och rapportera hur det går framåt med detta, vad som krävs ifråga om mjukvara och vad det kostar att få den laddad.
Jag håller er uppdaterad. Dock så lutar det åt en montering av Volvo. De ska eftermontera en backkamera på min bil så då hoppas jag att de kan göra samma jobb undertiden de river i bilen.
Själva sirenen skulle du dock ändå kunna ta från bildelsbasen om du vill. I alla fall har den Volvo ÅF jag anlitar (Upplands Motor i Uppsala) inga problem med att montera begagnade istället för nya delar om jag så vill.
Jag hade nivåsensor på min My10 den kunde jag hissa upp med domkraft att jag kunde demontera hjulet larmet gick dock om jag hissat ytterligare några cm.
Däremot har man fyra domkrafter som rör sig lika o fyra som pumpar samtidigt löser inte larmet. Men man kanske sover lite bättre på nätterna.
Nån av de övriga som blev av med hjulen som hade nivå sensor?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Verkar finnas en siren med nivåsensor ute nu för 500 kr, 625 kr inkl. frakt. https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=31822171

Mjukvaran för att lägga till applikation nivåsensor kostar cirka $29 USD eller kring 250 SEK. Kring en tusenlapp allt som allt. På gamla P2-volvos var det inte så svårt att byta siren själv så det kanske du fixar på din bil?
Jag gjorde det hos Upplands Motor samtidigt som jag monterade backkamera (Totalt 12,900kr för allt). Nu har jag en extra sirén om någon skulle vara intresserad av en sådan.
OK. Har du något pris på enbart byte av larmsirénen, gärna med arbete och delar särspecificerade?
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]