Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Håller just på med att försöka lyfta ur luftfilterbehållaren men det visade sig vara ett h-e-l-v-e-t-e. Bör man ta bort fläkten först och hur gör man detta utan att knäcka plasten på luftfilterbehållaren respektive fläktddelen?

Motorn 2.5T sitter i en V70 modellår -08. Bild på motorrummet med inringad luftfilterburk bifogas nedan.

Råd och tips mottages tacksamt.

Mvh
Bilagor
Motor V70 2.5T.jpg
Motor V70 2.5T.jpg (159.86 KiB) Visad 632 gånger
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Tack så mycket, ThunderAce. Får dock inte ut burken, den kommer i kläm hur jag än vrider och flyttar på den. Jag är rädd för att jag ska knäcka plasten.

Funderar på att lyfta ut kylfläkten. Någon som vet hur kylfläkten sitter monterad och om den går att lyfta ut med luftfilterburken på plats?
ThunderAce skrev:här finns det lite mer info, den tråd handlar om att byta startmotor men det krävs att filterburken är demonterad då

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=126240
Tack för beskrivningen, ThunderAce! Efter att ha kopplat bort diverse rör, kopplingsdon och knipsat buntbanden (4 st) som håller kablagen, lyckades jag till slut med furiös dragkraft få loss burken från hållarna (4 st gummibussningar). Här får man dra som en envis småländsk oxe för att få loss burken, därefter gick jag tillväga som du skrev " lyft den uppåt en aning och sen ta ut den i en svepande rörelse höger uppåt (du står framför bilen)", vilket visade sig vara en enkel match.

Innan återmontering rekommenderar jag att smörja in gummibussningarna och tapparna på baksidan av burken med såpa för att burken lättare skall glida på plats. Dessutom är det bra att placera buntbanden på burken innan återmontering av burken.

Nedan följer en video på förfarandet. Avser en C30, men tillvägagångsättet är detsamma på alla 5-cyl (tror jag). Kanhända får någon förr eller senare nytta av denna tråd. Ett stort tack till ThunderAce!

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]