Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
#1076543
Hej!
Det känns som om det här är rätt avdelning för min fråga då problemet gäller motorstyrning till 850 T5 (även om motorn och styrenheten inte sitter i en 850)
Här kommer info:
Jag var äntligen och besiktade bilen (Volvo 740 T5 -88, motor b5254t2 2005, styrenhet 850 T5 med någon form av steg 3-kopia samt JG-box) för någon vecka sedan. Kan tillägga att bilen har varit registrerad och besiktad med T5a sedan tidigare. Fick anmärkning på CO halt tomgång samt en spindelled. Det var ju lätta fel tänkte jag och åkte från besiktningen. Ca 500 meter från besiktningen vid ett lättare gaspådrag så tvärdör bilen och vägrar sedan att ge några livstecken, sånär som på att startmotorn går för glatta livet. Det jag märkte på en gång var att varvräknaren inte reagerade på starten. Tänkte då att tändlägesgivaren kan ha givit upp. Kunde inte göra mycket mer än en norsk reset vid sidan av vägen, men väl hemma så började jag kolla lite mer noga på det hela.

-Bytt tändlägesgivare
-Bilen är fulltankad (för dom som undrar)
-Kollat jordningar till styrenheten samt jordning block/topp
-Följt elschema och mätt upp alla jordningar till styreneheten
-Följt elschema och mätt upp alla 12V+ matningar till styreneheten
-Mätt signal från styrenhet till tps(mest för att kolla någon form av utsignal från styrenheten), +1,4V (ska väl ligga närmre +5V om jag inte är fel ute?)
-Kollat alla säkringar (även dom som tidigare ägare har gömt lite här och där i bilen...)

-Ingen gnista på stiften
-Ingen soppa på stiften (bränslepumparna går dock då bränslerelät manövreras direkt via tändningslåset)
-Inga utslag på varvräknaren när man kör på starten (endast ett litet ryck när tändningen slås av).

Har haft detta problemet en gång tidigare. Vid det tillfället så försvann felet av sig självt efter att bilen stått strömlös över en helg, och därefter körde jag med bilen vid flera tillfällen utan problem. Den här gången hjälpte dock inte det heller.

Så frågorna då:
Är det bara jag som tror att styrenheten har givit upp eller låter det troligt att det är där felet ligger?
Något annat förslag på vart felet kan ligga?
Någon annan komponent som spelar stor roll för om styrenheten skall kunna aktiveras?
Är det någon i gruppen runt Köping/Västerås som har vettig utrustning för att kunna mäta upp en sådan här styrenhet? OBS! Diagnostikuttag finns ej!

Bra svar mottages tacksamt :D !
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1076548
Så om jag fattar rätt så är alltså motorn en T5a från 2005 och styrsystemet är från en 850T5 (M4.3 eller M4.4)?

Kolla så att lambdalampan/motorlampan lyser när du vrider på tändningen gör den inte det så är förmodligen styrboxen kass eller så är det glappkontakt någonstans. Kolla även så att styrboxen sitter i sitt fäste ordentligt. :)

För mig så låter det ju som styrrelaterat då varken gnista eller bränsle finns och bränslepumpen går.
av roh66
#1076551
Hej Volvoolsson!

Har ingen som helst koll på T5 eller turbo och trim. Jag skjuter från höften: någon sa till mig en gång att om inte varvräknaren
rör på sig när man kör startmotorn då är det fel på tändmodulen. :???:

MVH.R.
av MickeM
#1077060
Tjena.

Låter starten som vanligt?
Ta och kolla om kamremmen är hel, dvs om kammarna för sig med motorn.

Står kammarna stilla får du ingen gnista, och bränslepumoen går bara nån sekund/gång.

Tändmoduler och kam/vevaxelsensorer ger sig oftast vid start, och inte under färd.
Samma med bränslerelä osv..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1077119
Står kammarna stilla lär du ha betydligt större problem än att gnistan är borta :roll:

Men det skulle underlätta om du skrev vilket styrsystem du använder dig utav. Min gissning är motronic4.3 från T5 94-95 pga. avsaknad av startspärr men... Ja, svårt att veta...

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]