Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

s60 2004 bilen indikerar att det är kopplingsfel i panelen, och den blir väldigt slö i acceleration, det tar 5-10 sek innan det blir något riktigt driv efter växlandet. När dessa meddelanden har släcks så fungerar bilen normalt ett par dagar, kanske veckor men sen kommer larmet och symptomen igen.

Vad tror ni detta kan vara och tror ni det är stort & kostsamt projekt att lösa?
Märker du någon tendens till att kopplingen slirar vid gaspådrag, det vill säga att motorvarvet stiger men bilen inte ökar farten i samma mån? Om inte skulle det kanske kunna vara fel på kopplingspedalens lägesgivare. Efter vad jag sett här på forumet är det ganska vanligt att dessa går sönder. Felkodsläsning kan tänkas ge närmare besked. Om det är den givaren som spökar är det nog inget särskilt kostsamt. Har inte någon exakt prisuppgift men det handlar inte om stora pengar och det är ett lätt jobb att byta. Om det däremot är fel på själva kopplingen blir det lite dyrare.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)