Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
Vad är det som gäller igentligen när man ska montera dragkrok i efterhand på en Volvo V40 -14?
Har läst att man även måste ha en sk. trailermodul + programering av mjukvaran, för att det elektriska mellan bil och släp skall fungera. Stämmer det, eller fungerar det ändå utan den modulen + omprogramering?

Det går ju även att köpa sk. Gör-Det-Själv-paket och montera draget själv. Och där står det att man inte behöver varken modul eller omprogramering.

Tacksam för svar!

// Nybliven Volvo-ägare.
av Henkan
germanbug skrev:Vad är det som gäller igentligen när man ska montera dragkrok i efterhand på en Volvo V40 -14?
Har läst att man även måste ha en sk. trailermodul + programering av mjukvaran, för att det elektriska mellan bil och släp skall fungera. Stämmer det, eller fungerar det ändå utan den modulen + omprogramering?

Det går ju även att köpa sk. Gör-Det-Själv-paket och montera draget själv. Och där står det att man inte behöver varken modul eller omprogramering.

Tacksam för svar!

// Nybliven Volvo-ägare.
Jag köpte min dragkrok på skroten. En original löstagbar inklusive kablage, trailermodul och täckkåpa för 2800. Monterade själv och fick bilen programmerad för 800. Det funkar säkert med en "piratkrok" utan trailermodul, man kan ju stänga av backvarnaren med knappen.
Användarvisningsbild
av germanbug
Henkan skrev:
germanbug skrev:Vad är det som gäller igentligen när man ska montera dragkrok i efterhand på en Volvo V40 -14?

Tacksam för svar!

// Nybliven Volvo-ägare.
Jag köpte min dragkrok på skroten. En original löstagbar inklusive kablage, trailermodul och täckkåpa för 2800. Monterade själv och fick bilen programmerad för 800. Det funkar säkert med en "piratkrok" utan trailermodul, man kan ju stänga av backvarnaren med knappen.

Tack för svaret! Då vet jag lite mera vad som gäller. Och är det bara backvarnaren som är inblandad, så har det inte så stor betydelse för mig.
av Malmstroem
Det är inte bara backvarnaren som är inblandad. Med orginal trailermodul och rätt program så påverkas också funktioner som antisladd, lampövervakning, strömförsörjning etc.

TSA kan vara bra att ha:
http://support.volvocars.com/uk/cars/Pa ... e800aa3bfc

Släpvagnskopplingar är en relativt vanlig källa till elfel. Det är en ytterligare en orsak att jag skulle hålla mig till orginalkablar och rätt mjukvara -- utöver att allt också fungerar som det är tänkt. :wink:

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]