Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tanten70
Nu har jag avverkat drygt 200 mil med min nya kompis. Volvo V40 Cross Country T4 AWD Summum BE PRO . Jag har vant mig vid det mindre bagageutrymmet och trivs bra med `klöset´i motorn.

Men.. varför låter det så mycket? Jag har ägt både V50, V70 från 2004 och nu senast Xc-70 från 2012 och ingen av dom har haft ett så högt kupeljud. Jag hade trott att en mindre bil skulle vara tystare än så här. Det är faktiskt ganska störande. Kortare sträckor spelar det här ingen roll men på långresa blir det nog rätt tröttsamt. Det går inte att prata med någon som sitter i baksätet utan att höja rösten rejält. Radions ljudnivå får jag också höja.

Jag har funderat över om ett däckbyte skulle kunna ge behagligare ljudnivå men märkte ingen som helst skillnad efter skifte från vinter till sommardäck.

Fler som reagerat?

Obs! Det är inget fel på hörseln trots åldern på tanten. :-D
av dissonans
Generellt gäller att större bilar är tystare. Just utgående V70/XC70 är dessutom erkänt tysta bilar.
Användarvisningsbild
av Steelis
19 tummare på den va? Svärgubbens T4 tycker jag e tyst, han har 16 på sin
Användarvisningsbild
av MartinS
Min cc med 16" hjul vösnas inte nämnvärt tycker jag. Provbilen vi lånade med 17" lät betydligt mer.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag kör en V40 D2 Momentum -15 idag då min är på verkstadad. Har haft möjlighet att jämföra den V40in direkt mot S80 D5 och skillnaden i ljudnivå är betydlig, det lägre ljudnivå i S80 trots att den rullar på 17" och V40in på 16" Det är även högre motorljud inne i kupén på V40,så man har snålat in på ljudisolering från motorn, mer skrammel och slammel från D2an också.
Användarvisningsbild
av Derank
Tanten70 skrev:Nu har jag avverkat drygt 200 mil med min nya kompis. Volvo V40 Cross Country T4 AWD Summum BE PRO . Jag har vant mig vid det mindre bagageutrymmet och trivs bra med `klöset´i motorn.

Men.. varför låter det så mycket? Jag har ägt både V50, V70 från 2004 och nu senast Xc-70 från 2012 och ingen av dom har haft ett så högt kupeljud. Jag hade trott att en mindre bil skulle vara tystare än så här. Det är faktiskt ganska störande. Kortare sträckor spelar det här ingen roll men på långresa blir det nog rätt tröttsamt. Det går inte att prata med någon som sitter i baksätet utan att höja rösten rejält. Radions ljudnivå får jag också höja.

Jag har funderat över om ett däckbyte skulle kunna ge behagligare ljudnivå men märkte ingen som helst skillnad efter skifte från vinter till sommardäck.

Fler som reagerat?

Obs! Det är inget fel på hörseln trots åldern på tanten. :-D
V40 är en högjudd bil, jag har avverkar ett par hundra mil i 2st hyrbilar och över motorvägsfart var olidligt, extremt synd på en annars så bra bil, riktig rolig att köra faktisk ( T5 ) Men det är bara att gilla läget el byta bil, och vill du ha tyst småbil är det A3 som gäller, fruktansvärt bra isolerad småbil.
Användarvisningsbild
av MartinS
simonhamlstad, då kör du den gamla PSA-dieseln, den är ju inte varken tyst eller smidig. Jag upplever inte min D2:a (MY16 vea) som högljudd eller slamrande.

Man kan nog konstatera att V40 är sämre isolerad än Volvos större bilar, men det går att få den relativt tyst med hjälp av ett bra däckval.

Jag upplever som sagt inte min V40cc som högljud, men inte heller tyst. Den låter som jag förväntar mig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en V40 T5 P* Carbon Edition med 235/35 19". Den är inte jättetyst, men jag tycker inte att den är speciellt högljudd heller. Som Martin så tycker jag den låter som jag förväntar mig. Jag kör mycket motorväg och lider inte. Har iofsig premium sound som kan spela rätt bra med :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Kolla däcktrycket.
Min V60 med 19" rullar tyst och behagligt. La mig i vänsterfilen häromdagen och där var asfalten av sämre kvalité för jäklar va med oljud det blev i bilen.
av Tanten70
Kör med 17 på sommaren och 16 vintertid. Jag får nog höja ljudet i radion och maskera med bra musik men måste nog medge att jag är lite besviken och kommer att leta efter tystgående däck.
Några tips?

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]