Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1073773
Har tatt fram sommarbilen GLT -84 245

Märkte att efter ca 10-20 mils körning till och från så ställer sig volvo original-voltmätare rakt upp. och jag får bara ut ca 12.5 V i bilen. tex stereon och på cigarettändaruttaget. Mäter jag direkt på generatorn så får jag ut 14.15 volt och batteriet 13.8.
Mäter jag upp batteriet efter en natts stillastående så är det 12.65 volt i det och startmotorn snor på utav bara den när man vrir på nyckeln. och batteriet är bara 3-4år gammalt (ett okq8 62A batteri).

Det märkliga är att ibland så verkar strömmen dippa helt även till tändsystemet eftersom tomgången blir knepig och lampor dimmar av samt mätaren svajar rejält mellan rödstrecken, men mest ligger den mot botten. har inte hunnit mäta någonting när det händer.

Kollade + kabeln hela vägen från generatorn till batteriet, och den ser fin ut. har kollat jordningar och kontakter samt provat med en 80A generator och ny kolbrygga som sitter på nu. vet att den fungerar speciellt eftersom jag mätt upp den.

Idag har jag kört ca 20 mil men då har det inte hänt en enda gång dom senaste 19.

Kopplade in laddaren till telefonen och körde samtidigt AUX till stereon. Då vart de lite konstiga knasterljud i högtalarna men inget speciellt högt. det roliga var att när jag tutade så hördes det också tydligt i högtalarna. jag vet att stereon är ordentligt kopplad eftersom jag och far lödde och isolerade riktigt med krympslang samt använde eltejp å stripes för att hålla kablar på plats och det skulle bli snyggt utan trassel.

Min spontana tanke är att någonting är galet inne i bilen. Men vad det skulle kunna vara är man oerhört brydd över eftersom bilen i princip är helt orörd..
av Ebbe
#1074211
Du hade kollat jordanslutningarna. Även jordflätan från motorblocket till chassiet? Är rätt vanligt att den ärgar och sen blir det dålig kontakt ibland. Prova med en kraftig extrakabel (startkabel) från batteriets minuspol till motorn. Brukar finnas en lyftögla på bakre skruarna till insuget = bra jordpunkt
Användarvisningsbild
av Frrla
#1074474
Jo jag nu har provat med det utan skillnad. har för mig jag gjorde så ifjol också.
drog en 6kvadrats kabel mellan generatorns - och chassiet så vart det bättre. det verkar som det är något fel i originalkabeln märkligt nog. för det är inget fel på fäst-punkterna eller något konstigt med kabeln vad jag kunde se.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]