Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pertan
Hejsan!

Det är så att jag funderar på att köpa mig en V70 1,6D Drive MY-12 och har ett par frågor.

Partikelfilter, hur är det med det, måste dom bytas?
Hur länge har Volvo nybilsgaranti och hur är serviceintervallerna? Hur noga är Volvo med att den servats på aukt. verkstad? För sista servicen var förmodligen inte gjord på aukt. verkstad.
Är det några "vanliga" problem med dessa motorer?
av andersuw
Pertan skrev:Hejsan!

Det är så att jag funderar på att köpa mig en V70 1,6D Drive MY-12 och har ett par frågor.

Partikelfilter, hur är det med det, måste dom bytas?
Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=82553
Pertan skrev:Hur länge har Volvo nybilsgaranti och hur är serviceintervallerna?
Nybilsgarantin är två år (vagnskada tre år, rostskydd 12 år). Serviceintervall beror på modell/årsmodell. På V70 1,6D Drive MY -12 ser det ut att vara ett år eller 2000 mil.
Pertan skrev:Hur noga är Volvo med att den servats på aukt. verkstad? För sista servicen var förmodligen inte gjord på aukt. verkstad.
Volvo bryr sig knappast om det sedan garantin gått ut. Däremot bör du kolla vad som gäller för att du skall få gällande maskinskadeförsäkring. Där kan det ibland finnas föreskrifter rörande var bilen servats.
Pertan skrev:Är det några "vanliga" problem med dessa motorer?
Vet ej.
av Leafs
Detta är i grund och botten en motor som sitter i en hel del andra bilar också, man kan nog kalla den för massproducerad. Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter den i många olika Peugot och Ford. Kanske också Citroen? Volvo har tagit dessa motorer från det löpande bandet och gjort några egna modifieringar, cylindertoppen är väl den viktigaste. Jag har inte hört något dåligt alls om dessa motorer i någon av tillverkarnas bilar

Nu kommer trådskaparen snart att få en massa svar om att han borde köpa D4 eller D5 istället för att DRIVe är sååååå slö. Ja den är slö i jämförelse med de större dieslarna men fungerar utmärkt till vardags och slukar långa mil på ett bra sätt. Den låter rätt så trist, utanför bilen. Invändigt hörs inte mycket alls. Mycket fin gångkultur.

De mest uppenbara fördelarna är att det är stoooooor skillnad i inköpspris jämfört med t.ex. D4. Mycket stor skillnad i fordonsskatt. Ganska stor skillnad i soppaförbrukning. Jag packar min bil full med familj och packning och städar av semestermilen på i genomsnitt 0.44 liter per mil cirka, ännu lägre om jag övar på min ecodriving..

Nackdelar? Ja den är slöare än Volvos större dieslar, men inte för slö enligt mig. Här kan bara trådskaparen själv avgöra om den är för slö. Lägre dragvikt än övriga V70 p.g.a. att Volvo av aerodynamiska skäl har täppt för halva luftinsläppet till kylare i grillen. Jag tycker inte alls den är för slö, men jag hade inte köpt den om jag ägde husvagn eller stor släpvagn.
Användarvisningsbild
av Pertan
Leafs skrev:Detta är i grund och botten en motor som sitter i en hel del andra bilar också, man kan nog kalla den för massproducerad. Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter den i många olika Peugot och Ford. Kanske också Citroen? Volvo har tagit dessa motorer från det löpande bandet och gjort några egna modifieringar, cylindertoppen är väl den viktigaste. Jag har inte hört något dåligt alls om dessa motorer i någon av tillverkarnas bilar
Ok, låter skönt att det är en beprövad motor, men visst kom det med MY-12 att man inte behöver byta PF vid 12000mil?
Leafs skrev:Nu kommer trådskaparen snart att få en massa svar om att han borde köpa D4 eller D5 istället för att DRIVe är sååååå slö. Ja den är slö i jämförelse med de större dieslarna men fungerar utmärkt till vardags och slukar långa mil på ett bra sätt. Den låter rätt så trist, utanför bilen. Invändigt hörs inte mycket alls. Mycket fin gångkultur.
Vill ha en bränslesnål bil så då passar Drive perfekt, har räknat med att den är slö, men hur ofta behöver man acca som en tok. När man väl kommit upp i fart ligger man ju på hastighetsgränsen +/- 10 km/h, enda jag är lite orolig för är omkörningar.
Leafs skrev:De mest uppenbara fördelarna är att det är stoooooor skillnad i inköpspris jämfört med t.ex. D4. Mycket stor skillnad i fordonsskatt. Ganska stor skillnad i soppaförbrukning. Jag packar min bil full med familj och packning och städar av semestermilen på i genomsnitt 0.44 liter per mil cirka, ännu lägre om jag övar på min ecodriving..
På sommarhalvåret(på semestern framför allt) så åker man ju en himla massa mil till djurparker, badställen och liknande så där är det ju underbart att ha en bil som drar 0,44 liter milen jämfört med nu 0,90 liter milen på BF98.
Leafs skrev:Nackdelar? Ja den är slöare än Volvos större dieslar, men inte för slö enligt mig. Här kan bara trådskaparen själv avgöra om den är för slö. Lägre dragvikt än övriga V70 p.g.a. att Volvo av aerodynamiska skäl har täppt för halva luftinsläppet till kylare i grillen. Jag tycker inte alls den är för slö, men jag hade inte köpt den om jag ägde husvagn eller stor släpvagn.
Dom gånger vi drar släp är när man köper något på ikea(eller liknande), så där är det nog inget problem för oss.
av Leafs
PF ska vara underhållsfritt och det finns inget bytesintervall. Jag har heller inte hört/läst att det ska vara speciellt vanligt att det strular.

0.44 l/mil är min förbrukning, men det är väldigt individuellt, vissa kanske kör snålare, andra kanske har en tyngre gasfot.

I stadskörning bland alla skogar av rödljus är de tillfällen jag tycker att det mindre vridmomentet känns tydligast, vid landsvägskörning 90-110 så tycker jag inte att den känns så värst slö, omkörningar går faktiskt både säkert och hyfsat snabbt. Men man ska väl planera sina omkörningar väl om det är brant uppför. Men å andra sidan ska man väl alltid planera alla omkörningar väl..
Leafs skrev:...men jag hade inte köpt den om jag ägde husvagn eller stor släpvagn.
En bra observation. Jag valde en D5 bland annat av den anledningen. Men trådskaparen har tydligen redan klart för sig att detta inte är ett problem, så då är den saken utredd.
av mattish
Ett vanligt strul med dom är bränslefiltret. Det är tydligen rätt så känsligt för smuts och eftersom där bara sitter en sugpump på motorn och ingen i tanken så orkar den inte riktigt dra diesel igenom. Jag fick byta filter efter halva intervallet.

Man ska inte heller köra bränslestopp just på grund av att man behöver lufta den om den börjat suga luft.
av Nicke83
Jag valde bort att köpa en d2 just pga av att den kändes slö.
Blev en 2013 d4 manuell för mig.
119g koldioxid & 1520 kr i skatt när det nu väl börjar ska behövas betalas om 2 år.

Var till fjälls över valborgs nu i helgen, kåpsläp med 2 skotrar på & 3 personer i bilen samt fullt med packning i bilen.
Snittet på nästan 70 mil med släpen blev 0,82 och då körde jag mycket med farthållaren inställd på 95-100km/h

När man kör efter landsvägarna med en d4 manuell är det inga som helst problem komma under 0,55 l/mil.
Att D4 manuell får dra 2 ton är ju inte heller fel.

Tycker du ska sikta på en d4 istället d2 är riktigt slö, glad jag tog mitt förnuft till fånga. Med d4an behöver jag knappt växla :wink:
av Lövet
1.6drive 109hk = partikelfilterbyte vid 12.000 mil. Och JA, det ska bytas, inte "tvättas" för det senare håller inte mer än några tusen mil.
99% av problemen på DRIVe motorn kan härledas till fusk med service vad gäller partikelfilter eller additiv. Sköts det är motorn mycket driftssäker.

D2 = underhållsfritt filter

Några 0,44 lit/mil som snittförbrukning ska man dock inte räkna med om man bor i någorlunda bebodda trakter. När jag hade motsvarande motor i hyrbilar (Peugeot 508 och V50 D2) snittade jag 0,65 lit/mil.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]