Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Problemet löstes men har en följdfråga
Har eldriven baklucka som plötsligt i morse studsade upp när den skulle stängas.
Efter att ha kollat att inget låg i vägen och att gummilisterna och stoppen satt som dom skulle så slet jag bort plastskyddet över låset.
Där under så var det ett reglage som jag sköt åt vänster så funkade det att stänga.

Jag lyckas inte hitta vad det är för något och vad funktionen är?
(Jag har smygläst världens minst lästa bok utan framgång)

Bild
av andersuw
Sannolikt är det nödöppnaren till låset. Om du tittar på plastskyddet så ser du att det finns som en urgröpning på utsidan av det där plasten är tunnare. Tanken är att man där skall kunna stoppa in en skruvmejsel e.dyl. och öppna luckan inifrån om den gått i baklås till följd av något elfel någonstans.
Användarvisningsbild
av sthlm
Men skall den stå till höger i normalfallet eller är det som på bilden den skall stå?
För när jag hade problem var den till höger och nu är den som på bilden.

Någon på forumet som råkar äga en Volvo och kan kika? :wink:
av andersuw
sthlm skrev:Men skall den stå till höger i normalfallet eller är det som på bilden den skall stå?
För när jag hade problem var den till höger och nu är den som på bilden.

Någon på forumet som råkar äga en Volvo och kan kika? :wink:
Jag kan plocka bort plastkåpan på min vid tillfälle och titta efter. Skulle dock tippa på att "kulan" i normalfall skall befinna sig nära den urgröpning i plastkåpan som jag nämnde, så att man sedan kan peta iväg den åt andra hållet med hjälp av skruvmejsel via det hål man gör vid urgröpningen när man försöker nödöppna.
Användarvisningsbild
av sthlm
Rycker tag i en oskyldig Volvoägare på parkeringen hos far och snackar lite med honom.
Beslutar oss för att kika bakom plastskyddet och taadaa... pluppen är i mitten :roll:
Nu är vi två som undrar...
av andersuw
Har nu varit ute och kikat på hur det ser ut på min V70 D4 -15. Konstaterar då att jag hade fel när jag påstod att den "spak" vi diskuterar är den nödöppningsmekanism jag hade i åtanke. Jag tänkte på den punkten helt fel. Urgröpningen/hålet för nödöppnaren som jag pratade om sitter på motsatt sida av låset (på insidan snarare än utsidan förstås) och i diagonalt motsatt hörn. Så vad det är för en "spak" du visar vet jag inte. Har försökt kika i VIDA men hittar inget där. Möjligen kan jag passa på att fråga på verkstaden hos min Volvo ÅF på fredag om de vet något om saken.

Hur som helst står "spaken" på min bil, som även den har elmanövrerad baklucka, i exakt samma position som på den bild du visar. Och jag har för egen del aldrig flyttat den.
Användarvisningsbild
av sthlm
Tackar för hjälpen "andersuw", jag blir inte riktigt klok på den lille pilledutten.
Idag sprang jag faktiskt på en Volvomek och passade på att fråga vad det var och hur den skulle stå.
Han trodde att det kunde vara för att motionera låset och röra mekaniken fram och tillbaka och att den skulle stå som på bilden.
Nu fungerar faktiskt bakluckan mycket bättre än tidigare så förmodligen gjorde smörjning susen så att den släpper lättare.
av andersuw
Tack själv för info om vad det skulle kunna handla om. Skall försöka komma ihåg att höra mig för på verkstaden på fredag så får vi se om min säger samma som din. ;-)

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]