Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Hej!

Min flickväns Volvo har stått still i någon månad och nu går den inte ens att öppna. Båda fjärrkontrollerna har fått nya batterier men det händer ingenting när jag använder dem (oavsett vilken knapp jag trycker på). Den röda dioden ovanpå instrumentpanelen blinkar. Nyckel i låset gör att knappen poppar upp lite grann bara. Om jag tar i och vrider fort från ytterläget till höger till vänster så poppar knappen upp lite till. Jag som Saab-ägare numera har noll koll på Volvo V70 och hur långt knappen ska poppa upp. Flickvännen har ingen aning heller. Den poppar upp typ 2-3 cm och det känns som det är tillräckligt. Ingenting händer när jag drar i handtaget.

Inga andra lås finns på bilen vad jag kan se mer än i förardörren. För att göra det ännu besvärligare så står bilen i ett underjordiskt garage utan några eluttag så att koppla in en laddare via släpvagnskontakt, sidoblinkers eller via kabeln på startmotor går inte. Kan jag joxa ner ett friskt batteri och koppla via det till någon av föregående ställen?

Tips mottages tacksamt. Jag var inne på Volvo och de sa att prova först att smörja låset. Fungerar inte det så är det via blinkersen eller startmotorn du får koppla ström. Några andra tips från er här kanske?
av andersuw
Volvo har rätt i att du bör försöka smörja låset och lirka med det fram och tillbaka. Man kan då hoppas på att det i slutänden funkar även om det kan krävas lite tålamod.

Andra trådar i ämnet som jag sett pekar på att inkoppling av friskt batteri på startmotorn, underifrån, fungerar även om det förstås inte är den utväg man prövar i första hand.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Smörja hjälpte inte. Nu är det ström som ska in någonstans. Det enklaste vore ju att koppla in via släpvagnskontakten. Någon på nätet har skrivit att man kan koppla + från ett batteri just där i kontakten som har permanent matning från batteriet i bilen. Någon skrev att den sladden är inte alltid kopplad och då kontrade någon med att han fått in ström via en av blinkersanslutningarna i kontakten och kunnat få tillräckligt med ström för att centrallåset skulle fungera.

Volvo föreslog att peta ut sidoblinkersen i framskärmen och koppla in ström där och i sista hand (eftersom det är jobbigast) till startmotorn. Återkommer när jag fått ordning på denna Volvo. Flickvännen använder inte bilen så det är inte bråttom att fixa.
av andersuw
Tråkigt att låscylindern inte vill uppföra sig. Att det kanske kan gå att ge batteriet ström via släpvagnsuttaget om det finns 30-matning där (spänning även med nyckel av/ur) förstår jag. Men hur tänker man sig att få in ström via blinkers? Är det för att man tänker sig att larmet måste ha gått och blinkers därför är påslagna? Eller finns det någon annan förklaring?
Användarvisningsbild
av wissel
Låångt bak i mitt huvud dyker det upp nåt jag läste angående att få upp Huven på bilen utifrån.
Såg ut som ett paraply fast utan paraplyet. Bara själva stången med kroken som man håller paraplyet med.
Fördes in underifrån för att få tag i låsmekanismen.
Är det någon annan som stött på den texten med bild o allt ELLER har jag bara drömt??????
av andersuw
wissel skrev:Låångt bak i mitt huvud dyker det upp nåt jag läste angående att få upp Huven på bilen utifrån.
Såg ut som ett paraply fast utan paraplyet. Bara själva stången med kroken som man håller paraplyet med.
Är det någon annan som stött på den texten med bild o allt ELLER har jag bara drömt??????
Jag har sett detta nämnas som en möjlig utväg. Jag kan dock inte erinra mig att jag sett någon närmare anvisning om hur man gör.
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
wissel skrev:Låångt bak i mitt huvud dyker det upp nåt jag läste angående att få upp Huven på bilen utifrån.
Jag har sett detta nämnas som en möjlig utväg. Jag kan dock inte erinra mig att jag sett någon närmare anvisning om hur man gör.
Kan det möjligen ligga lite "gömt" i Vida?
Nu VET jag att jag sett bilder på HUR man skall göra....men minnet minnet..... Vida 2014D där kanske jag sett detta !
Men har inte denna just nu. :-(
av andersuw
wissel skrev: Kan det möjligen ligga lite "gömt" i Vida?
Nu VET jag att jag sett bilder på HUR man skall göra....men minnet minnet..... Vida 2014D där kanske jag sett detta !
Kikade lite i VIDA 2014D med bilprofil enligt TS men hittade inget som liknande en "inbrottsinstruktion" när jag sökte på "huvlås".
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
wissel skrev: Kan det möjligen ligga lite "gömt" i Vida?
Kikade lite i VIDA 2014D med bilprofil enligt TS men hittade inget som liknande en "inbrottsinstruktion" när jag sökte på "huvlås".
Kollat "Bulletinerna" med flera ?
av andersuw
wissel skrev:Kollat "Bulletinerna" med flera ?
Tittade där också men fick tyvärr inget napp. Kan ju vara att Volvo tycker VIDA är en lite för "offentlig" källa för just den här typen av information. De vill väl ogärna bli anklagade för att hjälpa tjuvar på traven. Hittade däremot den här beskrivningen här på forumet av en som lyckats få upp huven underifrån på en V70 -02:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&start=75

Lämplig förberedelse för ett försök i den riktningen torde väl vara att först kika på en annan V70 där man kan öppna huven på vanligt sätt och kika på hur vajern löper och hur man bäst skulle kunna få tag i den underifrån.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]