Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Någon annan som har upplevt detta? Eller någon med koll på billjud som kan hjälpa?

Upplever att jag får ganska mycket vassa s-ljud. Kan vara cymballjud eller bokstaven S i sången som blir ett väsande/"hiss"-ljud som jag tror det brukar kallas på engelska.

Gjorde ett mindre A/B-test igår och spelade samma låt både från min telefon (320 kbps mp3) och från en köpt CD i bilen igår och jag upplevde ljudet blev mindre märkbart när jag spelade från CD:n. Bithastighet kan nog vara en faktor, men en liten sådan. Min EQ verkar inte heller vara boven. Diskantnivån är ett steg från max men equalizern gjorde ingen skillnad för lätet om jag skruvade på de två översta banden. Sänkte jag main-vredet för diskanten så tror jag man bara inte längre kunde urskilja lätet, inte att det avhjälpte något.

Antar att jag inte pajat någon högtalare, för då borde det väl höras mer än bara vid s-läten? Eller upplever ni också detta? Gäller Premium sound dynaudio på en 2007 S80
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]