Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dennisss
Hej

Vi har precis köpt barnvagn, men till min förskräckelse så är det på millimetern att den går in på längden i min Alltrack och då finns inte en millimeter kvar på sidorna för övrig packning. (överdrev inför frun med, är hon med på noterna kanske det blir ny bil :wink: )

Tänkte att jag skulle göra en jämförelse (även om det Typ är samma bil) och kastade in den i en ny Superb, men där var det nästan ännu sämre med den väldigt sluttande bakluckan.

Tänkte snart här prova i en V70, en ny då, då det är väldigt bra pris nu när dom slutats tillverkas. Men tänkte höra, hur tycker ni som har detta att det funkar, hur bra är bagaget i en V70, sämre än förväntat eller bättre? Har ni några bilder på hur det ser ut? Tänker inte hålla på att krångla med att ta bort hjul på vagnen, utan den ska bara vara att rulla in och rulla ut, det funkar som sagt i passaten, men inte så mycket mer.

Ska in senare i veckan och provlasta, men kul att höra.

Det är förövrigt en Emmaljunga Edge vilket är en ganska stor vagn.
Djupet och höjden är bättre i passaten, men bredden är 20 cm bättre i en V70. Bytte från Passat till V70 och på köpet fick man ju ett bredare (upplevt) baksäte också.
Vi hade vid tillfället två vagnar (Emmaljunga) och de fick plats bredvid varandra. Det fick dom inte i Passaten.

Däremot saknar jag passaten när man ska lasta mycket. Var i fjällen i vintras tillsammans med kompisfamilj som har passat. Ungefär samma packning men deras bil var inte alls lika full som vår.
Nu saknar jag V70in också. Just nu har vi bara en Grand Vitara och en Auris Halvkombi.
Bytte till v70 just av anledningen för stt få plats med både hundbur och barnvagn, hundburen artfex large tar ungefär hälften av platsen men jag får in en brio happy med hjul etc utan problem, inte många cm till övers på bredden men de funkar!
Vi har en Britax Go, som är en av de smidigaste barnvagnarna ihopfälld. Den går utan problem in på längden i vår V70 utan att plocka bort något från vagnen. Jag minns ej exakt hur mycket den tar upp på bredden, men taget ur mitt fotografiska minne så gissar jag att den tar upp cirka halva bredden.

Således bra med utrymme kvar bredvid och uppe på vagnen.
Vi hade en Emmaljunga Duoule Monkey 2 (syskonvagn) och hund, buren fick inte plats så han fick sitta löst (Jack Russel) den perioden. Det var bara att vika ihop vagnen och stoppa in med framhjulen ut mot bakluckan, då gick den in på längden. På bredden så blev det mindre plats och betydligt sämre för hunden.

V70N upplever jag som bättre i detta sammanhang med hund och syskonvagn...
Hade en Brio Happy (ett stort as) när jag hade V70 och den gick in på längden. I princip halva bagaget var kvar. Har inte hänt i någon annan bil, då har jag alltid fått ställa vagnen på tvären med resultatet att bagaget försvinner.

Men det går att byta vagn också istället för bil. Vi körde Babyjogger City Elite till barn2. Då gick det bra att åka V60 och den är väl ungefär hälften så stor som Alltracken där bak...
Vi hade/har (om inte frugan sålt den) en gammal MY05a med sportchassie (ALU ram) från emmaljunga med liggdel gick den in på alla ledder i xc70n vi hade då på bredden i frugans V50 med sittdel på båda ledder i V50 oxå

Skickat från min SGP621 via Tapatalk
Har en emmaljunga citycross, går in på längden utan att ta bort något från den. Däremot så tog jag bort insynsskyddet från bilen, har för mig att det kunde sättas tillbaka när vi började använda sittdelen till vagnen istället för liggdelen. Skulle kunna testa igen för nu har vi precis bytt till sittdelen med andra barnet...

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]