Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uthl
Har precis köpt en S60t5-02 geartronic som gått 5200 mil.

Vid hastigheter mellan 40 och 60 hör man ett vinande-molande ljud som verkar komma från vänster fram. Det verkar vara så att ljudet hörs tydligare när motorn är varm.

Ljudet börjar svagt vid 40km/h och ökar till upp till 50 och minskar sedan igen upp till 60 för att sedan försvinna.

Det spelar ingen roll vilken växel jag har, utan verkar vara helt beroende på bilens hastighet.

Någon som vet vad det kan vara? Något lager?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av CarMan
Gisning 1. däcken
Gisning 2. fjädergumin
av uthl
Tack för det snabba svaret.

Däcken är helt nya Nokian dubbfria däck. Jag var först också inne på att det kunde vara däcken som "tjuter", men efter att ha lyssnat ett antal gånger (vid både vått och torrt väglag), så är inte det min gissning (utan att vara expert på något sätt).

Jag har varit ute och provkört nu igen och det blir liksom någon sorts resonans i bilen som låter lite vinande eller molande. Ljudet är inte högt och det kan vara så att det finns i högre farter än 60km/h, men att vägljud och vindbrus gör att man inte hör det så bra då.

Min oro är ju att det skulle vara början till något fel i växellådan eller något annan som säkerligen är svindyrt...

Någon som har liknande problem?

/Ulf
av Frigge
Mitt tips är oxå däcken,vissa däck (även dubbfria) kan ge ett
resonansljud vid specifika hastigheter.
Testa med andra hjul.
Användarvisningsbild
av CarMan
att däcken är nya har inget med saken o göra. prova med andra däck 8ett annat fabrikat.

men det du beskrivet låter väldigt mycke som det man igentligen ska montera fjädergummina för! så dom kan jag rekomendera, dom kan vara bra till lite annat också.
av Ronin
Hej.
Du behöver troligtvis montera gummimellanlägg i fjäderbenen. Se:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Detta ljud förvärras när man har dubbfria vinterdäck (märkte jag innan jag fick denna lösning monterad). Dubbfria vinterdäck har en väldigt mjuk gummiblandning som ger upphov till fler små högfrekventa vibrationer i karossen, p.g.a. den ökade friktionen. Utan gummimellanlägg så får du ett resonansljud som låter som ett dåligt hjullager på vänster framhjul.
av uthl
Tack för tipsen!

Jag skall ta upp detta med säljaren på Bilia på tisdag när han är tillbaka. Han skall få fixa detta...

/Ulf
av uthl
Hej och God Fortsättning!

Bilia verkar inte speciellt intresserade av att ta kostnaden för att montera gummimellanlägg i fjäderbenen.

De har bollat mig runt mellan reklamationschefen, försäljningschefen och verkmästaren. De är inte riktigt överens om (läs säkra på) vad det är för fel och vill därför inte heller göra något åt det...?!?

Någon som vet vad det borde kosta att få detta (det som Ronin och CarMan pratar om) gjort?

Ronon, fick du Bilia att ta detta på garanti? I mitt fall säger de att om det inte är ett lager, så är detta inget som de tar på garantin? Nu har de ju dessutom inte lyckats ta reda på om det är ett lager eller inte...

Några idéer?

Tack på förhand
av Ronin
uthl skrev: Ronon, fick du Bilia att ta detta på garanti? I mitt fall säger de att om det inte är ett lager, så är detta inget som de tar på garantin? Nu har de ju dessutom inte lyckats ta reda på om det är ett lager eller inte...

Några idéer?

Tack på förhand
Hej.
Jo, jag fick det monterat på garantin. (1 års beg garanti). Dock ej på Bilia utan på Rejmes där bilen köptes. Vet tyvärr inte vad det kostar att montera, men det är ju en del jobb att riva ur fjäderbenen, demontera dem, montera med nya skålar och sedan tillbaka in i bilen igen.

Sedan kan det ju vara annat problem typ hjullager, men eftersom det låter mest i intervallet du skriver, 40-60 km/h, samt att det endast låter från vänster fram så är det nog högst troligt att det beror på resonansljudet.

Kollade på "felanmälan" på http://www.vibilagare.se när jag hade mitt problem och hittade flera som hade exakt samma symptom. Några av dem hade bytt hjullager utan resultat. Det var också där jag hittade någon som fått de nya fjädertalrikarna monterade och därmed löst problemet. Nyckelordet i felbeskrivningen är resonanslikande ljud och vänster fram...

Jag önskar dig lycka till.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Är det nån som vet priset för gummimellanläggen?

Och gärna en bild på hur de ser ut :)
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]