Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berlina
Hej.
Förardörren på min S70 -98 vill inte "låsa fast" i stängt läge alla gånger. Ibland går det utan problem, men oftast krävs 2-3 försök innan den blir kvar i stängt läge. Man får liksom smälla igen den ett par gånger. Trodde det berodde på att fjädern i innerhantaget var av men nu har jag bytt den och det blev ingen skillnad. På min V70 kan ytterhantaget kärva lite Ibland med samma symtom men det är inte det som är bekymmret här. Man hör även att centrallåsmotorn går när dörren går igen som den ska. Så låter de aldrig i V70'n(-00). Vad kan bekymmret vara?

Mvh/Jesper
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Var med om samma sak i vintras när det var som kallast en uppsmörjning med 5-56 fungerade sen så köpte jag speciellt fett som jag använt till låskistan och dörrgångjärn. Men i ditt fall så är det förmodligen något annat som krånglar.

Det med att låsmotorn låter i förardörren när du stänger den, är en inbyggd säkerhetsåtgärd så att man inte kan låsa in bilnycklarna. Det gäller att bilnycklarna sitter i tändningslåset för att det ska fungera. Du kan ju testa att låsa förardörren sätt dig i bilen och smäll igen dörren den ska då låsas upp automatiskt om du har bilnyckeln i tändningslåset. Det gäller även att mickrobrytaren i låskistan fungerar för att du ska få det att fungera dvs fungerar inte mickrobrytaren så vet ju inte styrdonet när dörren är stängd och i ditt fall så fungerar den eftersom att det låter till när du stänger dörren.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]