Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Har en S80 2007 2.5T Summum (motor B5254T6), ca 10k mil på mätaren.

Blev litet sur på att vänster ljuddämpare ramlade ner och låg och skrapade mot vägen. Sönderrostad upphängningspinne på vänster slutdämpare (trillat av)... kollade litet på avgassystemets status i stort och konstaterar att själva dämparna ser väl rätt ok ut men rör och flänsanslutningar ser ganska uppruttnade ut, även genomrostat med hål i flänsen på vänstersidan. Tycker det är för tråkigt efter såpass få år och körsträcka. Inget man kan laga med någon quickfix såvitt jag kan se utan det blir utbyta av större delen av systemet från katalysatorn och bakåt.

Nu undrar jag om någon har några tips? Känns sådär att låta volvo skruva dit en halvsats typ "original" för en dryg tiotusenlapp efter vad jag förstår. Har kollat litet på rostfritt men det verkar inte finnas några system som passar rakt av till denna modell, eller så har jag inte letat på rätta ställena. De rostfria systemen verkar i alla fall betydligt billigare jfr "volvo original" som jag numera har minimalt förtroende för vad gäller avgassystemet.. om man kan hitta något som passar.

Är det någon som har några idéer hur jag ska göra för att få ordning på detta till rimlig kostnad så är jag mycket tacksam!
av Daniel73
9 år är ju inte en kaffepaus, tidens tand sliter även vid få mil.

Jag hade kollat med Ferrita, maila dom direkt då allt inte finns i prislistorna.
Eller se om du kan få dit nya flänsar om det blir billigare.

Nytt rostfritt hade varit mitt förstahandsalternativ.
Användarvisningsbild
av börne
White skrev:Kör med ett BSR (Simons tillverkar) i kromstål på min 945 och är nöjd med det.
Jo... men har du en länk eller nåt tips till en S80N för det finns nämligen inget på BSR's sida till våra bilar? Annars är det ju mer eller mindre onödigt vetande för oss som undrar ang den modellen.
Användarvisningsbild
av White
börne skrev:
White skrev:Kör med ett BSR (Simons tillverkar) i kromstål på min 945 och är nöjd med det.
Jo... men har du en länk eller nåt tips till en S80N för det finns nämligen inget på BSR's sida till våra bilar? Annars är det ju mer eller mindre onödigt vetande för oss som undrar ang den modellen.
Ursäkta mig då, ville bara hjälpa till!
av least
börne skrev:
Sluta med den attityden, det är upp till White om han vill tipsa om en eventuell lösning, men du får naturligtvis göra jobbet genom att kontakta BSR.
Ett forum är ingen verksamhet som du kan ställa krav på!
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]