Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvokhaled
En liten video av V90 ute på gatan i Nederländerna, samt lite Pilot Assist 2.0 in action.

Spola till 1:58 för rullande V90:n och 3:18 för PA 2.0 :D
av Gorban
volvokhaled skrev:En liten video av V90 ute på gatan i Nederländerna, samt lite Pilot Assist 2.0 in action.

Spola till 1:58 för rullande V90:n och 3:18 för PA 2.0 :D
Tack för det klippet. Det sägs i klippet att Volvon är en prototyp och föraren får ingen påminnelse om att röra vid ratten. Så det är inte Pilot Assist 2.0 bilen är utrustad med utan det är en prototyp till de självkörande bilar som Volvo ska börja prova med riktiga kunder i Göteborg 2017.

I klippet säger man att Nederländerna får lagstiftning för autonoma bilar 2019. I Sverige väntas denna lagstiftning träda i kraft redan nästa år.
av Gorban
En sak jag funderar på är hur autonoma bilar hanterar det faktum att man inte får köra om i högerfilen om det inte är kö? I USA kör ju alla om varandra hur som helst så där kan man använda t.ex. Teslas autopilot även i innerfilen och glida om bilar som ligger utanför. Här hemma skulle autopiloten behöva ta hänsyn till bilar i ytterfilen så att man inte kör om dem.
Användarvisningsbild
av joel80
Också funderat på det.. Man skulle ju då vilja att bilen automatiskt bytte fil (om det är fritt såklart) pch körde om den som körde saktare. Samma sak om man kommer ikapp nån i samma fil man ligger i. Då ska bilen räkna ut den lucka den behöver för att köra om.. Ev. öka några km/h för att hinna om (utan att stoppa upp så mkt) och byta till ytterfil och köra om. :)
Som det är nu blir man ju "fast" bakom det långsammaste man kommer ikapp om man inte gör något åt det själv.. Med både Tesla och Volvo ska det dock räcka med att man börjar blinka vänster så kontrollerar bilen att den kan byta och byter isåfall fil.
av Gorban
joel80 skrev:Också funderat på det.. Man skulle ju då vilja att bilen automatiskt bytte fil (om det är fritt såklart) pch körde om den som körde saktare. Samma sak om man kommer ikapp nån i samma fil man ligger i. Då ska bilen räkna ut den lucka den behöver för att köra om.. Ev. öka några km/h för att hinna om (utan att stoppa upp så mkt) och byta till ytterfil och köra om. :)
Som det är nu blir man ju "fast" bakom det långsammaste man kommer ikapp om man inte gör något åt det själv.. Med både Tesla och Volvo ska det dock räcka med att man börjar blinka vänster så kontrollerar bilen att den kan byta och byter isåfall fil.
Ja precis. Fast i Volvos reklamfilm om autonoma bilar så ska man ju kunna släppa körningen helt och till exempel läsa en bok. Då måste bilen kunna göra autonoma omkörningar på motorväg utan att föraren ingriper. Annars blir det ju som du skriver att man fastnar bakom det långsammaste fordonet man kommer ikapp.
av Amli
Jag tror absolut Volvo har tekniken för omkörningar etc men steget till autonoma bilar bör nog komma successivt, typ i etapper.
I min Q7:a t ex har jag en köassistent, som jobbar tillsammans med den adaptiva farthållaren samt lane assist, som kan byta fil t ex om det är en stillastående bil i filen. Men systemet fungerar endast upp till 60km/h. I högre hastigheter (60-250 km/h) är det lane assist som hjälper föraren att hålla spåret men då endast i samma fil.
Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

Har för mig jag har: https://www.oljemagasi[…]

Drivremmar

Man kan skruva loss multihjulet och dra på[…]