Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av radioten
#1066152
Vad ska det vara för lufttryck.
Dekalen på tankluckan säger 2,0 KPA
VOLVOS fickdatabok säger 2,2 KPA fram och 2,1 KPA bak
Men hittar flera fel i boken så det kanske är den som är ute och seglar. :lol:
Bilen är en VOLVO S80
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1066157
beroende på vad du själv vill ha, ekonomi och väghållning eller komfort.
För komfort kan du köra på 2,4-2,5
För bränsleekonomi, minskat däckslitage och bästa väghållningen kan du gå upp till 2,7-3,0.
Vid 3,0 rullar däcket väldigt lätt och bilens köregenskaper blir mer distinkta.

Jag kör följande:
XC70 3.0 både fram o bak
V70 2.8 både fram o bak
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1066166
Volvos däckstrycksrekommendationer ligger lågt jämfört med dem man får på annat håll, t.ex. hos däcksfirmorna. 2,2 fram och 2,1 bak är vad som rekommenderas i instruktionsboken även för min V70 -02. För min V70 -15 säger instruktionsboken 2,3 fram och 2,1 bak. Detta är vid körning i "normal" hastighet (ej över 160) och utan särskilt mycket last. För egen del pumpar jag sedan länge i lite mer, säg 2,8 fram och 2,7 bak (och bortemot 3.0 bak om jag kör tungt lastad).

I instruktionsboken för min V70 -15 finns även särskild rekommendation för "ECO-tryck" (bästa bränsleekonomi) på 2,6 runt om.

Allmänt gäller att man får bättre bränsleekonomi om man pumpar lite hårdare. Jag tror även det är bra för däckens livslängd. Nackdelen är lite sämre fjädringskomfort och kanske också lite sämre grepp på grund av mindre anliggningsyta.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1066178
andersuw skrev:Volvos däckstrycksrekommendationer ligger lågt jämfört med dem man får på annat håll, t.ex. hos däcksfirmorna. 2,2 fram och 2,1 bak är vad som rekommenderas i instruktionsboken även för min V70 -02. För min V70 -15 säger instruktionsboken 2,3 fram och 2,1 bak. Detta är vid körning i "normal" hastighet (ej över 160) och utan särskilt mycket last. För egen del pumpar jag sedan länge i lite mer, säg 2,8 fram och 2,7 bak (och bortemot 3.0 bak om jag kör tungt lastad).

I instruktionsboken för min V70 -15 finns även särskild rekommendation för "ECO-tryck" (bästa bränsleekonomi) på 2,6 runt om.

Allmänt gäller att man får bättre bränsleekonomi om man pumpar lite hårdare. Jag tror även det är bra för däckens livslängd. Nackdelen är lite sämre fjädringskomfort och kanske också lite sämre grepp på grund av mindre anliggningsyta.
Självklart blir livslängden längre om man pumpar däcket räjält, ju mindre däcktryck ju mer pressas luften runt inne i däcket och skapar värme.
normalt har man 0,2 kg mer bak än fram, enligt volvos rekomendation
av radioten
#1066259
OK då vet jag det. Ska ta och prova det lufttryck ni använder och se om bilen dricker mindre.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#1067392
milktrucker skrev: normalt har man 0,2 kg mer bak än fram, enligt volvos rekomendation
Menar du inte tvärtom? I min instruktionsbok står det 2,3 fram och 2,1 bak men jag kör 2,8 runtom.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1067470
Sceptic skrev:
milktrucker skrev: normalt har man 0,2 kg mer bak än fram, enligt volvos rekomendation
Menar du inte tvärtom? I min instruktionsbok står det 2,3 fram och 2,1 bak men jag kör 2,8 runtom.
Vill minnas att volvo föreskriver 2,8 fram och 3,0 bak på XC70.
V70 har jag inte koll på. Men hur som helst är hamnar den mesta vikten på bakaxeln, speciellt när bilen lastas
av andersuw
#1067472
milktrucker skrev:
Sceptic skrev:
milktrucker skrev: normalt har man 0,2 kg mer bak än fram, enligt volvos rekomendation
Menar du inte tvärtom? I min instruktionsbok står det 2,3 fram och 2,1 bak men jag kör 2,8 runtom.
Vill minnas att volvo föreskriver 2,8 fram och 3,0 bak på XC70.
V70 har jag inte koll på. Men hur som helst är hamnar den mesta vikten på bakaxeln, speciellt när bilen lastas
Enligt instruktionsboken för min egen årsmodell (-15) av V70/XC70 skall XCn ha samma tryck bak som fram såväl normallastad som med maxlast. För V70 rekommenderas däremot lite högre tryck fram än bak vid normal last (2,3/2,1 eller 2,2/2,1 beroende på modellvariant och däcksdimension), precis som Sceptic säger. Vid max last rekommenderas samma tryck fram som bak även i det fallet. Att bilen skall ha lite högre tryck fram än bak vid normal last beror förstås på att den då är tyngre fram. Motor, växellåda och allt vad som därtill hör väger ju en del.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1067767
förstår inte varför volvo underdimensionerar däcktrycket så fatalt på alla modeller utom specialvagnar.
2,1 i ringtryck på en Y20 som är fruktansvärt tung......det är obegripligt.
Lika obegripligt som att de rekomenderar 3,0 i ringtryck på XC70 polis.

Volkswagen däremot är inte så snåla på däcktrycket, 3,2 i en passat är lite väl högt.....
Användarvisningsbild
av Perra83
#1067794
Strax över 3bar var det i mina 19" Ixion II som följde med bilen. Jag fortsätter köra så inga problem alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har försökt mig på en lagning […]

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]