Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheJoker
Har sökt men inte hittat några tips/tricks, har inte sprintar att lossa för att få ut framlyktan, dom vill att jag ska lossa hela fronten etc. Tips och tricks är välkomna, kan man nå sidomarkeringsljuslampan genom hjulhuset? Tack på förhand.
av ThunderAce
på vänster sida tar man bort luftburken om man inte vill ta bort hela fronten, på höger sida är det trängre men
jag använder näbbtång modell längre, ca 30cm, då kommer jag in där
Användarvisningsbild
av Någonting
Sidomarkeringsljusen byter du från motorrummet.

För ljuset på förarsidan kan det vara bra att göra som ThunderAce säger och montera bort luftburken. Det är den största burken ovanför/framför framhjulet. Burken hålls på plats med "plast-knoppar", det är bara att dra rakt upp så lossnar burken (Det räcker med att lyfta den, du måste inte montera bort slangarna om du inte vill).

För ljuset på passagerarsidan är det bra om du plockar bort påfyllningsröret för spolarvätskan. Den sitter fast med en skruv, sedan är det bara att dra upp den. Se till att du kopplar bort slangen som sitter fastspänd på baksidan av röret (används väl för att det inte ska bli undertryck i behållaren, blir väl svårt att spola då). (Instruktioner för att plocka bort röret finns på sida 179 i instruktionsmanualen).

När du ska byta själva lampan så tar du tag i plast-fenan som lampan sitter i och roterar den medsols (enligt instruktionsmanualen på sidan 179). För din skull hoppas jag att det är på förarsidan som ditt trasiga ljus sitter, vill minnas att det var ganska gott om plats när man väl fått bort luftfilterboxen. Nästa gång som lampan ger sig på höger sida så säljer jag nog bilen. :lol:

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]