Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGunnang
#1064450
Vad tror ni om D3 vs D4 i en V90? Är ju även intressant med D3 AWD. Jag är lite fundersam på vad som egentligen skiljer de här motorerna åt och om en Polestar optimering av D3 ger en "D4a". Ni som vet och kan kanske vill förklara för en okunnig?
av andersuw
#1064463
MartinGunnang skrev:Vad tror ni om D3 vs D4 i en V90? Är ju även intressant med D3 AWD. Jag är lite fundersam på vad som egentligen skiljer de här motorerna åt och om en Polestar optimering av D3 ger en "D4a". Ni som vet och kan kanske vill förklara för en okunnig?
Det skiljer en del hårdvarumässigt mellan D3 och D4 så jag tror inte man kan hoppas att Polestaroptimering av en D3 kommer att ge en D4. VEA-dieslarna finns i två huvudtyper: D2/D3 med enkelturbo och D4/D5 med sekventiell dubbelturbo (samt VNT i D5-ans fall) och diverse förstärkningar för att tåla högre tryck/moment/effekt.
av Malmstroem
#1064468
Svårt att spå vad Polestar ger när varken motorn eller optimeringen är släppt ännu.

Om vi tittar på motorerna till 2016 V60 så är de flesta D3:or enkelturbo och D4:or dubbelturbo. Det är därmed hårdvaruskillnader på motorerna så en eventuell chiptrimmning blir inte nödvändigtvis speciellt effektiv.

Om vi tittar på 2016 V60 med VEA så ger RICAs stage 1 uppgradering till D3 enkelturbo ger 186 hk och till D4 dubbelturbo ger 231 hk.

Jag tror inte att Polestar till enkelturbo D3 i V90 kommer att ge några 190 hk. Det blir mindre, men hur mycket mindre är svårt att säga. 170-180 hk är min gissning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1064469
D3 kommer bli skapligt mkt billigsre än D4.. D3 FWD kommer nog bli den kärra som säljs mest sen.. Den som kommer klara nåde miljökrav och 7.5ppb...
Användarvisningsbild
av V9097
#1064472
Malmstroem skrev:Svårt att spå vad Polestar ger när varken motorn eller optimeringen är släppt ännu.

Om vi tittar på motorerna till 2016 V60 så är de flesta D3:or enkelturbo och D4:or dubbelturbo. Det är därmed hårdvaruskillnader på motorerna så en eventuell chiptrimmning blir inte nödvändigtvis speciellt effektiv.

Om vi tittar på 2016 V60 med VEA så ger RICAs stage 1 uppgradering till D3 enkelturbo ger 186 hk och till D4 dubbelturbo ger 231 hk.

Jag tror inte att Polestar till enkelturbo D3 i V90 kommer att ge några 190 hk. Det blir mindre, men hur mycket mindre är svårt att säga. 170-180 hk är min gissning.
För att krångla till det finns det två varianter av D3. En som ger 150hk/320Nm och en som ger 150hk/350Nm. Den senare används hittills bara i XC60 D3 och V60CC D3.
Vet någon vilket av dessa om kommer i V90, och om det skiljer något i hårdvara mellan de två D3-orna?
av Malmstroem
#1064476
D3 finns som dubbelturbo i t.ex. CC. Den ger 231 hk hos Rica -- precis som D4. Det verkar vara exakt samma motor. Vad Volvo stoppar i V90 har jag ingen aning om. Jag tror att det blir enkelturbovarianten på "vanliga" V90, men jag är långt ifrån säker. Framtiden får utvisa. :wink:

För övrigt tror jag personligen att D4 blir mest såld.

D3 med 150 hk gör inte bilen konkurrenskraftig mot Passat, Audi, BMW eller Mercedes som också går att få för 7,5 prisbasbelopp. D4 är närmare den effekt som konkurrenterna har, och torde därmed få rätt pris för att kunna säljas.

Sedan får vi se vad som händer med förmånsbeskattningen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det kommer en förändring som gör någon Twin Engine till ett väldigt "hett" alternativ.
av andersuw
#1064524
Malmstroem skrev:D3 finns som dubbelturbo i t.ex. CC. Den ger 231 hk hos Rica -- precis som D4. Det verkar vara exakt samma motor. Vad Volvo stoppar i V90 har jag ingen aning om. Jag tror att det blir enkelturbovarianten på "vanliga" V90, men jag är långt ifrån säker. Framtiden får utvisa. :wink:
Finns det någon teknisk spec. från Volvo som visar att det sitter dubbelturbo i den D3 som säljs till CC? Det verkar i och för sig troligt om Rica tar ut 231 hk ur den och den har ju högre moment (350 Nm istället för 320) men är nyfiken på om Volvo själva anger hur det förhåller sig någonstans.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1064528
Såg att RICA har en effekbox till nya XC90 D5 AWD. Från 225hk till 263 el nått 470 till 545Nm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1064539
Malmstroem skrev: D3 med 150 hk gör inte bilen konkurrenskraftig mot Passat, Audi, BMW eller Mercedes som också går att få för 7,5 prisbasbelopp. D4 är närmare den effekt som konkurrenterna har, och torde därmed få rätt pris för att kunna säljas..
Jag köpte min D5 för det var den som man fick absolut mest hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes. (+215 hk, 2.1 Ton drag-kapacitet, AWD osv)

Nu gör premiumresan att man får minst hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes om man väljer Volvo

Vilken resa .....
av andersuw
#1064587
VolvoB20 skrev:Jag köpte min D5 för det var den som man fick absolut mest hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes. (+215 hk, 2.1 Ton drag-kapacitet, AWD osv)

Nu gör premiumresan att man får minst hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes om man väljer Volvo

Vilken resa .....
Nja, nu överdriver du trots allt. Visst är V90 en bit dyrare än V70 men allt annat hade ju varit en stor överraskning. Tittade för skojs kull på V90 mot 5-serie Touring som exempel.

V90 D4 190 hk: 388 k
520d 190 hk: 394 k

V90 D5 AWD 235 hk: 428 k
525d xDrive 218 hk: 492 k

Detta är baspriserna och jag är rätt säker på att standardutrustningen på V90 är minst lika generös som på 5-seriemodellerna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]