Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ok3084
Hej,

Jag har en fundering och är nyfiken hur ni resonerar som testat bägge bilar nedan.

Jag funderar på att byta bil och tittar på en volvo v70 d4 (VEA) vs en v70 d4 awd 2016 årsmodell.

Vilken bil kommer hålla bäst i värde tror ni?

Är det stor skillnad på kör känsla iom olika motor typer och automat lådor? Någon som har erfarenhet och kan berätta mer?

Kör awd idag men funderar starkt på (VEA), har dock ej kört d4 awd ännu.

Något annat man bör tänka på vid köp av ovan modeller?

Mvh
av Malmstroem
Så länge bilarna är hyfsat nya tror jag att AWD håller värdet bättre då många lärt sig uppskatta fyrhjulsdrift.

När bilarna blir äldre så är det mer problem med AWD vilket gör att de ofta tappar i pris relativt sett.

Jag tror inte att det kommer att bli någon större skillnad i milkostnad mellan dem.

Jag har kört bägge. Det är inget tvivel om att VEA är trevligare, speciellt med den nya automaten. Den tar också märkbart mycket mindre bränsle. Sedan beror allt på hur känsligt du är. Jag tycker att den gamla 6-stegade lådan fungerar helt OK. Visst är den nya rejält mycket bättre -- men det går alldeles utmärkt att köra den gamla. Sedan finns det en del som absolut inte tål den gamla lådan. Jag kan bara konstatera att de är känsligare än vad jag är.

Jag skulle troligtvis valt AWD. I slutändan tycker jag att ditt behov av AWD ska avgöra (om du inte hör till de som är så pass känsliga att du måste ha den nya automatlådan). :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller med. Om man får framkomlighestproblem med tvåhjulsdrift så ofta som jag har det, då är AWD värt mycket mer än att få färre cylindrar i motorn.
Sen hur det påverkar andrahandsvärdet, det skiter jag i, om språket ursäktas. Jag köper ju inte ny bil för någon annans skull, utan för min egen.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]