Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per E
Mysko fel idag, kom till ett motlut och bilen blev kraftlös, fick till slut gå ner på ettan för att komma uppåt, med kopplingen nere låg "tomgångsvarvet" på 2000-2500 r/m, det gick att rusa lite till med pedalen men inte mer än knappt 3000 r/m. lyckades vända och ta mig till lämpligt ställe att kolla läget. Stoppade motorn och kollade kontaktstycket på spjällhuset men såg inget tokigt, tänkte att nåt kunde lossat då jag bytte luftfilter nyligen, men har ändå kört c:a 150 mil utan knas. Provstartade igen och då var allt som det skulle, felsynk mellan gaspedal och spjällmotor? Jag upplever även ett ryck vid gaspådrag, som om gaspedalsgivaren inte funkar förrän man kommer till ett läge motsvarande c:a 1200r/m, då motorn skjuter på, från att med mindre pedalpådrag jobbat på tomgångsvarv, detta märker man bäst vid kökörning. Jag har noterat mkt slitna bussningar i övre motorfästet, det kan säkert förstärka upplevelsen... Om felet var i spjällmotorn borde väl hela systemet få spader eller?
Får återkommande larm om emissioner (bytte en lambdasond som verkade livlös, men emissionslarmet återkom) samt motorsystem, men inget som verkar påverka körningen annat än att farthållaren lagt av...
2,4 l 170 hk man vxllåda, nu gått nästan 30.000 mil så inget läge för större jobb anser jag.

Har också haft en mus inneboende ett tag, det är kanske den som spökat till alltihop? :-O)
Du bör förstås börja med att läsa ut eventuella felkoder, helst med en läsare som tar alla Volvos koder och levererar dem i Volvos format.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]