- sön 03 apr 2016, 14:58
Hej!
Jag har en 940 GL sedan av årsmodell 1992 som har rullat cirka 20.000 mil. Det rör sig om motorn B230FB.
Problemet visar sig enbart när bilen har blivit varmkörd till normal arbetstemperatur för att sedan stängas av och sedan stå och svalna.
Om bilen har fått stå och svalnat i cirka 30 till 45 minuter blir det nästan alltid stora problem att få igång den igen på ett bra och normalt sätt.
När den då är ljummen enligt ovanstående scenario och man vrider igång startmotorn på läge 3 så är den väldigt trögstartad. Den kan behöva gå i 5-10 sekunder för att få gnista.
När den sedan har fått sin gnista efter att den har varit trög så dör den även ibland! Detta händer inte alltid dock, ibland händer det bara att tomgången går ned till cirka 250 till 500 varv. Därefter går tomgången tillbaka till 800-900 varv och bilen fungerar sedan utan anmärkning.
Om motorn dör så upprepar sig felet automatiskt.
Detta händer bara vid ljummen motor, aldrig vid varm eller kall motor.
Om man stampar gasen i botten och har pedalen intryckt under tiden man startar bilen enligt scenariot här ovan så går det hyffsat bra att få igång den. Det luktar då emellertid lite bensin om bilen.
Har även noterat att startmotorn låter lite olika beroende på temperaturen. Ibland går den mindre än 1 sekund och ibland går den normalt. (Ungefär 2 varv) Om felet ovan uppenbarar sig låter den som om den går jättefort i väldigt många varv.
Felkoder finns inga att avläsa, bara 1-1-1 i både hål 2 och 6. Emellertid lyser miljölampan på instrumentet ibland när ovanstående fel dyker upp.
Okej, så det jag då har bytt och felsökt är följande saker.
Spridarrelä (Ombytt i 3-4 gånger mot begagnade.)
Bränslepumpsrelä (Ombytt i 3-4 gånger mot både begagnade och 1 ny från Mekonomen.)
Backventil till huvudpump (Ny originaldel från Volvo.)
Luftmassemätare (Begagnat)
Vevaxellägesgivaren (Ombytt 3 gånger mot både 2 original begagnade och 1 ny från Mekonomen.)
Bränslefilter (Nytt Mahlefilter från Mekonomen.)
4 begagnade spridarventiler på bryggan (Rullat cirka 19.000 mil.)
Bränsletrycksregulator (Begagnat)
Knackgivare (Begagnat)
De 2 tempgivarna på blocket (Den till motorstyrningen har jag provat med en helt ny från Mekonomen.)
De 2 databoxarna för bränslesidan respektive tändsidan (Begagnade bägge 2.)
Nytt fördelarhus och rotorblad från Volvo.
Tändspole
Tändplatta
Slutsteg för tändning (Ny från Mekonomen.)
Helt nya NGK tändstift från Mekonomen.
Kamremmen är korrekt monterad.
Gjort rent ett antal kontakter i motorrummet.
Gjort rent nästan alla jordpunkter jag känner till.
Det jag inte har bytt är följande saker.
Startbatteri
Spjällkontakten på gasspjället
Huvudpumpen under bilen
Hela motor- och tändsystemets kabelsystem
Själva bränslebryggan
Generator
Tankpump
Startmotor
Utöver detta problem är det inget annat fel på bilen. Den går alltid som den ska när den har startat oavsett temperatur. Jag har provat med startgas vid 2 tillfällen där LMM sitter ihop med luftfilterboxen. Vid senaste tillfället så mycket att det började rinna startgas vid detta ställe. Ingen skillnad vid något av dessa tillfällen.
Betyder detta automatiskt att jag har fel på tändsidan?
Är detta fenomen normalt på en tidig 940 eller har jag ett fel?
Tyvärr börjar denna situation kännas nästan overklig för mig om man säger så.
Hur ska en ljummen 940 GL av årsmodell 1992 egentligen starta?
Jag har försökt hitta detta fel i nästan 3 år nu. Som sagt så har jag nästan helt slut på idéer nu.
Vad bör jag göra åt detta?
Hoppas på svar från er!
Ursäkta detta långa inlägg men jag vill vara så noggrann det går.
Mvh SchultzDuvy
Jag har en 940 GL sedan av årsmodell 1992 som har rullat cirka 20.000 mil. Det rör sig om motorn B230FB.
Problemet visar sig enbart när bilen har blivit varmkörd till normal arbetstemperatur för att sedan stängas av och sedan stå och svalna.
Om bilen har fått stå och svalnat i cirka 30 till 45 minuter blir det nästan alltid stora problem att få igång den igen på ett bra och normalt sätt.
När den då är ljummen enligt ovanstående scenario och man vrider igång startmotorn på läge 3 så är den väldigt trögstartad. Den kan behöva gå i 5-10 sekunder för att få gnista.
När den sedan har fått sin gnista efter att den har varit trög så dör den även ibland! Detta händer inte alltid dock, ibland händer det bara att tomgången går ned till cirka 250 till 500 varv. Därefter går tomgången tillbaka till 800-900 varv och bilen fungerar sedan utan anmärkning.
Om motorn dör så upprepar sig felet automatiskt.
Detta händer bara vid ljummen motor, aldrig vid varm eller kall motor.
Om man stampar gasen i botten och har pedalen intryckt under tiden man startar bilen enligt scenariot här ovan så går det hyffsat bra att få igång den. Det luktar då emellertid lite bensin om bilen.
Har även noterat att startmotorn låter lite olika beroende på temperaturen. Ibland går den mindre än 1 sekund och ibland går den normalt. (Ungefär 2 varv) Om felet ovan uppenbarar sig låter den som om den går jättefort i väldigt många varv.
Felkoder finns inga att avläsa, bara 1-1-1 i både hål 2 och 6. Emellertid lyser miljölampan på instrumentet ibland när ovanstående fel dyker upp.
Okej, så det jag då har bytt och felsökt är följande saker.
Spridarrelä (Ombytt i 3-4 gånger mot begagnade.)
Bränslepumpsrelä (Ombytt i 3-4 gånger mot både begagnade och 1 ny från Mekonomen.)
Backventil till huvudpump (Ny originaldel från Volvo.)
Luftmassemätare (Begagnat)
Vevaxellägesgivaren (Ombytt 3 gånger mot både 2 original begagnade och 1 ny från Mekonomen.)
Bränslefilter (Nytt Mahlefilter från Mekonomen.)
4 begagnade spridarventiler på bryggan (Rullat cirka 19.000 mil.)
Bränsletrycksregulator (Begagnat)
Knackgivare (Begagnat)
De 2 tempgivarna på blocket (Den till motorstyrningen har jag provat med en helt ny från Mekonomen.)
De 2 databoxarna för bränslesidan respektive tändsidan (Begagnade bägge 2.)
Nytt fördelarhus och rotorblad från Volvo.
Tändspole
Tändplatta
Slutsteg för tändning (Ny från Mekonomen.)
Helt nya NGK tändstift från Mekonomen.
Kamremmen är korrekt monterad.
Gjort rent ett antal kontakter i motorrummet.
Gjort rent nästan alla jordpunkter jag känner till.
Det jag inte har bytt är följande saker.
Startbatteri
Spjällkontakten på gasspjället
Huvudpumpen under bilen
Hela motor- och tändsystemets kabelsystem
Själva bränslebryggan
Generator
Tankpump
Startmotor
Utöver detta problem är det inget annat fel på bilen. Den går alltid som den ska när den har startat oavsett temperatur. Jag har provat med startgas vid 2 tillfällen där LMM sitter ihop med luftfilterboxen. Vid senaste tillfället så mycket att det började rinna startgas vid detta ställe. Ingen skillnad vid något av dessa tillfällen.
Betyder detta automatiskt att jag har fel på tändsidan?
Är detta fenomen normalt på en tidig 940 eller har jag ett fel?
Tyvärr börjar denna situation kännas nästan overklig för mig om man säger så.
Hur ska en ljummen 940 GL av årsmodell 1992 egentligen starta?
Jag har försökt hitta detta fel i nästan 3 år nu. Som sagt så har jag nästan helt slut på idéer nu.
Vad bör jag göra åt detta?
Hoppas på svar från er!
Ursäkta detta långa inlägg men jag vill vara så noggrann det går.
Mvh SchultzDuvy