Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wilmathevolvo
Hej Volvo kompisar :)

Motorlampan Lyser och på felsökningen så kommer det upp felkod " Temperaturgivare bank1 "
Någon som vet vad detta menas ? Vad är det som ska bytas ut tro ?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av sweddan
Hej

Det kan vara tempgivaren som sitter vid termostaten. Visar mätaren i bilen rätt temp? Finns ju andra tempgivare också på insugssidan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Möjligt att det sitter en temperaturgivare någonstans på tryckrörena efter IC'n (intercoolern) kan vara en sådan som bråkar. Går bilen som den ska annars inga misständningar eller något sådant?
Användarvisningsbild
av wilmathevolvo
DayDreamer skrev:Möjligt att det sitter en temperaturgivare någonstans på tryckrörena efter IC'n (intercoolern) kan vara en sådan som bråkar. Går bilen som den ska annars inga misständningar eller något sådant?

Ja den går som den ska. Jag hade ett litet hål på avgasröret som jag fixade igår och trodde då att lampan skulle slockna, men icke
.
Känns lite surt att man åker in på en volvo verkstad och ska byta ut lampor i intrumentpanelen och släcka servicelampan och får tillbaka bilen med motorlampan lysande och får slängt i ansiktet att det kostar 1200 kr att felsöka :cry: .

Jag åkte då till ett annat ställe som fick fram felkoden =)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag skulle gått tillbaks till Volvo verkstaden och krävt en gratis felsökning.

Det bero på vart på avgasröret du hade hålet är det bak vid den bakre ljuddämpare så spelar det ingen roll men är det någonstans mellan lambdasonderna eller före sonderna så spelar det en stor roll.
Användarvisningsbild
av andersbe
wilmathevolvo skrev:Hej Volvo kompisar :)

Motorlampan Lyser och på felsökningen så kommer det upp felkod " Temperaturgivare bank1 "
Någon som vet vad detta menas ? Vad är det som ska bytas ut tro ?

Tack på förhand
P007A Laddluftkylarens temperaturgivarkrets (bank 1)
P0095 Insugslufttemperaturgivare 2 krets (bank 1)
P0110 Insugslufttemperaturgivare 1 krets (bank 1)
P011C Laddlufttemperatur / insugslufttemperatur felaktigt förhållande (bank 1)

Det finns ett flertal felkoder, viken fick du?
Användarvisningsbild
av wilmathevolvo
Just nu är jag så förvirrad och vet inte riktigt vad det är som gäller :roll:

När jag hämtade bilen ifrån volvo då lamp j*veln började lysa så sa mekken där att det INTE är någon fara att åka med bilen, men mig veterligen så ska man inte åka med den lysande.
Vidare så har jag på egen hand försökt ta reda på vilken kod man får fram då jag inte hade råd med dom 1200 kr volvo ville ha för sökningen och killen( bättre hobby mek ) som hjälpte mig få fram koden " temperaturgivare bank 1 " Nämde bara det och inget felkodsnummer.
Jag var tillbaka till volvo för att försöka få lite hjälp ändå och frågade dem vad koden betyder och dem svarade att det kunde vara en givare till katalysatorn, men då är det ju frågan om VILKEN då det tydligen finns flera som "pratar" med varandra.
Hörde också att koden Tempgivare bank 1 verkar skumt , skulle det vara fel på tempgivare så tänds oftast inte motorlampan.
Så vad gäller egentligen ???

Min ide nu är att försöka hitta någon som kan göra felsökningen på Givaren som volvo tror är paj och byta ut den
Eller har någon en bättre ide ?
Sen undrar jag om givaren har något namn. jag försökte söka efter en beg då den tydligen kostar 3000 papp hos volvo
Användarvisningsbild
av andersbe
wilmathevolvo skrev:Just nu är jag så förvirrad och vet inte riktigt vad det är som gäller :roll:

När jag hämtade bilen ifrån volvo då lamp j*veln började lysa så sa mekken där att det INTE är någon fara att åka med bilen, men mig veterligen så ska man inte åka med den lysande.
Vidare så har jag på egen hand försökt ta reda på vilken kod man får fram då jag inte hade råd med dom 1200 kr volvo ville ha för sökningen och killen( bättre hobby mek ) som hjälpte mig få fram koden " temperaturgivare bank 1 " Nämde bara det och inget felkodsnummer.
Jag var tillbaka till volvo för att försöka få lite hjälp ändå och frågade dem vad koden betyder och dem svarade att det kunde vara en givare till katalysatorn, men då är det ju frågan om VILKEN då det tydligen finns flera som "pratar" med varandra.
Hörde också att koden Tempgivare bank 1 verkar skumt , skulle det vara fel på tempgivare så tänds oftast inte motorlampan.

Min ide nu är att försöka hitta någon som kan göra felsökningen på Givaren som volvo tror är paj och byta ut den
Sen undrar jag om givaren har något namn. jag försökte söka efter en beg då den tydligen kostar 3000 papp hos volvo
Som jag fattar det är det Lambda-sonden den första närmast motorn, är det fel på den så får man en felkod för just den, temp är hel annat.
När lampan börjar lysa efter verkstads besök så hade jag blivit misstänksam, klagat hos verkstaden, knappast slumpen!!!

Tycker att du ska lägga pengar på en felkods läsare, finns tips här på forumet, även från mig, ELM327 sök på detta......eller mitt alias/Namn
kostar från 80:- och uppåt......på Tradera som har en massa godis, Aukltion.
Användarvisningsbild
av wilmathevolvo
andersbe skrev:
wilmathevolvo skrev:Just nu är jag så förvirrad och vet inte riktigt vad det är som gäller :roll:

Min ide nu är att försöka hitta någon som kan göra felsökningen på Givaren som Volvo tror är paj och byta ut den
Som jag fattar det är det Lambda-sonden den första närmast motorn, är det fel på den så får man en felkod för just den, temp är hel annat.
När lampan börjar lysa efter verkstads besök så hade jag blivit misstänksam, klagat hos verkstaden, knappast slumpen!!!

Tycker att du ska lägga pengar på en felkods läsare, finns tips här på forumet, även från mig, ELM327 sök på detta......eller mitt alias/Namn
kostar från 80:- och uppåt......på Tradera som har en massa godis, Aukltion.
Jaa jag tycker också det är knepigt att man lämnar in bilen och INTE motorlampan lyser och får tillbaka den med att den lyser och sen säger dom att det inte är någon fara att åka med den. Men HUR vet dom det ? för att säkert veta detta så måste dom värt ha gjort någon koll eller ?

Jag var tillbaka dit men dom vill inte svara mig när jag påpekar detta utan säger bara att dem misstänker givaren. Nåja aldrig mera Volvo säger jag när man få detta bemötande.
Som tjej är inte detta lätt men som ni märker så kämpar jag på =)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tyvärr ordet tempgivare är ingen bra felsökning. Det jag menar är att det finns massor av tempgivare i bilen som gör olika saker. 1motortempgivaren 2insugslufttempgivaren 3utetempgivaren finns fler men orkar inte rabbla upp alla. Är osäker på om lambdasonden kan mäta temperatur vissa kanske kan ?:-/. Om du kan läsa ut aktuella data från några tempgivar så skulle det kanske underlätta då motorstyrdonet sätter en nöd temperatur om den ej får någon vettig signal från en tempgivare. Tillexempel rycker du ur motortemperatur givaren så kommer ECM att försöka beräkna motortempen genom andra tempgivare och elkylfläkten kommer att gå som en säkerhetsåtgärd.

Vi kan ta ett exempel ifrån VIDA på min bil.

Villkor: Om motorn har varit igång i 3minuter och gått på tomgång i minst 60sekunder och styrenheten får en signal från insugningstemperaturgivaren (långt ord :lol: ) som motsvarar en temperatur lägre än -29C eller högre än +129C tolkar styrenheten detta som ett fel och ECM-1200 sätts.
Ersättningsvärde: +20C

Så låt motorn vara kall vrid på tändningen och se om alla tempgivare ligger inom samma grader +-2-4grader om inte mer du behöver ju såklart en felkodsläsare för att kunna göra detta.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]