Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Diskuterade med några kompisar om att vara Volvo eller Saab ägare.
Vet någon var den ömma punkten var då? Varför stod de så långt ifrån varandra? Jag minns förr att det faktiskt på riktigt var liknande fast inte lika drastiskt (jo, för vissa enstaka) på 70, 80 och 90- talet. Men därefter har det nog ebbat ut.
Var det något med politik, pengar eller vad var det egentligen som gjorde att man blev vapendragare med varandra eller ens motsatser?
Det var nog främst konstruktionen, fram eller bakhjulsdrift och 2 eller 4-takt. På -50, -60 och -70-talet var dom väldigt olika. Saab var också lite mer "före" med en del teknik, och var tidigt långt framme i bl.a rally. Minns Erik Karlsson "på taket",

Mvh
Lennart
Synd att hela Saab affären sköttes så dåligt när de sista större Saab modellerna som han ut innan porten stängdes för gott faktisk var riktigt snygga bilar.Men då var det tyvärr redan försent.Hade själv en 99a och två 900a och minns att dom var väldigt bra att köra på svenska vintervägar.Lite annorlunda lösningar som t ex tändningslåset mellan framsätena mm.Saab hade även en del bra lösningar som t ex Turbon men även en del egendomliga beslut som att det tog en väääldigt lång tid innan man förstod att bla kombin var ett säljande koncept.
Det tål att påpekas, Volvos B18/B20-motorer utvecklades bl.a av en känd motorkonstruktör, Per Gillbrand. https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Gillbrand
Han gick senare till SAAB och tog fram turbomotorn. Det förtjänar också att påpekas, turbomotorer var "före SAAB-tiden" förbehållet tunga fordon, lastbilar och entreprenadmaskiner samt exklusiva och extrema sportbilar. SAAB var i princip den första familjebilen med turbomotor.
Och det kan även tilläggas att SAAB's E85-motor, BioPower också är en produkt från Per Gillbrand. Den motorn togs fram utan något stöd eller "support" från ägaren GM. Mera som ett hobbyprojekt på fritiden. Per Gillbrand hade en annan idé också med rätt så långt gående lösningar. Variabel kompression. Detta ligger dessvärre inlåst och oåtkomligt hos GM i dag.
lennarte skrev:Det var nog främst konstruktionen, fram eller bakhjulsdrift och 2 eller 4-takt. På -50, -60 och -70-talet var dom väldigt olika. Saab var också lite mer "före" med en del teknik, och var tidigt långt framme i bl.a rally. Minns Erik Karlsson "på taket",

Mvh
Lennart
Bra svar!
Kanske det är så enkelt att det handlade om tekniken. Olika tekniker som på olika vägar leder till liknande resultat kan man diskutera sig ihjäl på. Men att bli så arg? Inte bara i filmen, utan även i verkligheten minns jag.

När jag var liten kostade sig far på sig en nyare Amazon. Den bilen var dyrare och den fungerade bra. Men han svor dig röd i ansiktet på vintern över bakhjulsdriften. Under de snörika 70-talsvintrarna var inte plogningen lika effektiv som idag och vi hela familjen fick skjuta på för att ta sig upp för backarna eller komma ut från parkeringen, fastän bilen hade dubbdäck. Många gånger fick andra bilar dra oss loss.
Sedan bytte han till den något prisbilligare SAAB 99. Den bilen minns jag krånglade något mer, men vinteregenskaperna var fantastiska. Han körde med sommardäck året runt (såsom många gjorde på den tiden) och fastnade aldrig igen. Men han tvingades köpa vinterdäck när det blev lag på det för 15 år sedan.
Man ska också minnas att Saab på vissa sätt var en ganska udda bil. Även om det var bra bilar, gillades det inte av alla. Exempelvis var 99 och 900 ganska smala bilar, och man satt med fötterna lite snett på förarplatsen. Startnyckeln på golvet var ett annat udda tilltag, liksom att backen måste läggas i för att kunna ta ut nyckeln. (Nu har Volvos 90-serie startvredet på mittkonsolen... undrar om en Saabingenjör har designat det?)

Mycket av dessa udda tilltag försvann i och med att Saab 9000 kom i mitten på 80-talet, vilket gjorde "konflikten" mindre laddad.
De var de vanligaste bilarna och dessutom Sveriges stora bilmärken. Att bilarna var väldigt olika på det mesta bidrog såklart till grupperingarna. Att älska och hata bilmärken lever ju såklart kvar men idag är det många stora aktörer som syns på vägarna, tyska bilar blir allt fler. Tekniken går i rask takt, många märken använder samma leverantörer och snarlika lösningar och skiljer sig inte lika mycket mot varandra som förr. Bmw t.ex skulle (eller har?) börjat bygga framhjulsdrivna bilar i 1-serien pga att ägarna som kör den inte vet om den är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Det säger ju en hel del om hur tekniken har gått framåt och hur märket på huven spelar större roll idag än hur bilen är uppbyggd som var fallet förr.

/// Waiz
Waizguy skrev:De var de vanligaste bilarna och dessutom Sveriges stora bilmärken. Att bilarna var väldigt olika på det mesta bidrog såklart till grupperingarna. Att älska och hata bilmärken lever ju såklart kvar men idag är det många stora aktörer som syns på vägarna, tyska bilar blir allt fler. Tekniken går i rask takt, många märken använder samma leverantörer och snarlika lösningar och skiljer sig inte lika mycket mot varandra som förr. Bmw t.ex skulle (eller har?) börjat bygga framhjulsdrivna bilar i 1-serien pga att ägarna som kör den inte vet om den är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Det säger ju en hel del om hur tekniken har gått framåt och hur märket på huven spelar större roll idag än hur bilen är uppbyggd som var fallet förr.

/// Waiz
Ja, det stämmer att bilarna, inte bara Volvo och SAAB var väldigt olika. Säkert är det därför. Nu börjar det klarna! Idag är det andra typer av diskussioner, såsom att ha bil eller att aktivt inte ha bil, i alla fall på en del ställen i Sverige. Eller om man har fast eller rörlig ränta på bolånet? T.ex. jag har i 20 år haft bara rörlig eftersom det är billigast och jag sågar de som väljer fast :P men givetvis med glimten i ögat :wink:

Håller med om att de olika bilmärkena idag är mer utslätade. Många olika bilmodeller är egentligen i princip desamma, fast med lite eller mycket olika utseende eller andra detaljer som skiljer sig åt såsom inredning eller ljudisolering. Nyligen fick jag reda på att Citroën och Nissan är mer eller mindre samma bilar. Hur många vet det?
Idag lagade jag en kompis cirka 15-20 år gamla Opel Astra som hade för höga avgasvärden. Några skruvmejslar och 10 minuter var allt som behövdes. Med en ny bil idag hade det inte varit möjligt. Går utvecklingen framåt eller bakåt? Jag undrar faktiskt?
Volvo var bilen för traditionalisten, betongsossen eller den konservativa rikingen men de lite mer sofistikerade individualisterna körde Saab, dåtidens Apple alltså. I jantelagens Sverige menade volvofolket att saabägarna "trodde de var lite finare", lite speciella. Akademiker och nyrika föredrog Saab. Men det var väl inte ngt politiskt ställningstagande så som fiendskapet mellan dem som handlade på Ica och Domus. I Hollywood körs alltid Volvo av präktiga helyllefamiljer medan Saab körs av Seinfeld....
LOB skrev:Volvo var bilen för traditionalisten, betongsossen eller den konservativa rikingen men de lite mer sofistikerade individualisterna körde Saab, dåtidens Apple alltså. I jantelagens Sverige menade volvofolket att saabägarna "trodde de var lite finare", lite speciella. Akademiker och nyrika föredrog Saab. Men det var väl inte ngt politiskt ställningstagande så som fiendskapet mellan dem som handlade på Ica och Domus. I Hollywood körs alltid Volvo av präktiga helyllefamiljer medan Saab körs av Seinfeld....
Nja, det låter märkligt.
Volvo är en dyrare bil än Saab. I alla fall historiskt sett. Det rimmar inte väl att rikare personer skulle köra en billigare bil.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]